Controle over eetbuien begint bij innerlijke rust

door | sep 29, 2019 | Blog | 0 Reacties

De baas over eetbuien en innerlijke rust

Vandaag ben ik ongesteld geworden en ik voel me heel erg beroerd. Voor mij voelt menstrueren altijd heftig. Op de eerste dag heb ik altijd last van buikpijn, krampen en het gevoel dat mijn rug helemaal verweekt is. Vroeger ging het een paar dagen voor mijn menstruatie zo slecht; het gevoel dat je continu moet snaaien en het geen controle hebben over je eetbuien.
Maar wat ik nu niet heb, is het trek hebben in chocola en de heftige eetbuien.
Ondanks dat er allemaal chocola in de kast ligt, heb ik niet de behoefte om daarvan te snaaien.
Ik denk echt dat, dat komt omdat ik mijn Eetbuivrij-eetprogramma volg en de voedingsstoffen daarbij neem die ervoor zorgen dat de manier waarop ik eet, mij beter laat voelen. Het voelt heerijk om in controle te zijn over je eetbuien en innerlijke rust te voelen!

Menstruatie en eetbuien

Voordat ik begon met de ‘12-weekse Lief zijn voor mezelf Challenge’, was ik ook ongesteld en toen was ik natuurlijk vol in mijn eetbuien en slecht voor mezelf aan het zorgen. Toen heb ik mezelf volledig volgestopt en dat kon natuurlijk ook, want dat was een onderdeel van het experiment.
Maar omdat ik toen al wekenlang slecht voor mezelf zorgde, was mijn behoefte naar chocola vele malen groter. Gelukkig hoef ik me niet meer zo te voelen nu ik goed voor mezelf zorg.

Vanochtend ben ik wel naar de gym geweest en een yoga lesje gevolgd. Als ik me zo voel dan heb ik echt geen kracht om te trainen. Het was een relaxte yoga-les, dat ook heel fijn was voor mijn rug.

Ondanks dat ik geen zware training heb kunnen doen, heb ik toch gezorgd voor passende inspanning en beweging naar omstandigheden.

Merk jij ook dat als je menstruatie eraan komt dat je dan veel meer behoefte krijgt aan snoepen en snaaien?

 

Hoe ga je daarmee om?

 

Is dat voor jou het moment dat je compleet doorslaat? Of doe je dingen om goed voor jezelf te zorgen, zodat je op een andere manier die behoefte aan ‘vulling’ invult?

Ik hoor het graag van je in het commentaarveld hieronder!

Zelfsabotage draagt bij aan eetbuien

”Ik heb zojuist twee boterhammen met hagelslag gegeten, nu is mijn hele dieet geruïneerd en nou kan ik net zo goed alle muffins, chocola en chips opeten. Het maakt nu toch niet meer uit..en morgen ga ik weer echt goed op dieet. ☹ ”
Zo dacht ik nou vroeger!
Maar ik ben helemaal niet op een dieet. SO WHAT als ik net gewoon twee boterhammen met hagelslag heb gegeten!
Die negatieve gedachtes slaan helemaal nergens op en het is bizar om te beseffen wat voor uitwerking onze gedachtes kunnen hebben. Je verstoort je innerlijke rust door jezelf mentaal af te breken met de gedachte dat je de controle morgen weer terug neemt.

Wat je tegen jezelf zegt is natuurlijk absurd, maar toch kan het elke keer weer insluipen. Want juist DIE gedachtes ondermijnen je! Je zet jezelf op, om elke keer te gaan diëten en een eetbui te krijgen, omdat je telkens afscheid wilt nemen van datgene wat je soms lekker vindt. Het is namelijk niet zo dat je vanaf morgen nooit meer chocola of een boterham met hagelslag zult eten! 
Op het moment dat je die gedachte kunt loslaten van ‘morgen gaat het weer goed zijn’, dan kun je in vrijheid gaan leven, jezelf goed voelen, bewuste keuzes maken en daaruit goed voor jezelf zorgen.

Hoe ga ik met negatieve gedachten om?

In mijn coaching aan cliënten, online trainingen waarin ik oefeningen daarvoor geef, probeer ik cliënten te trainen op de manier waarop ze denken en keuzes maken. Maar het is vooral ook een kwestie van oefenen, het jezelf aanleren en toepassen. Ik heb dit natuurlijk ook mezelf aangeleerd en omdat het werkte, heb ik het in een stappenplan ontwikkeld. Ik weet dan ook dat het werkt en dat jij dit ook kan!

Als je echt tevreden wilt zijn over jezelf, dan moet je dat dieet gedachte loslaten, want het gaat niet om diëten. Dat betekent dat als ik een keer trek heb in een boterham met hagelslag, dan maak ik een bewuste keuze om die boterham te eten. Geniet ervan, maar zeg absoluut niet tegen jezelf: ‘Dit was de laatste keer’.
Het is belangrijk om bewuste en liefdevolle keuzes voor jezelf maken!

Waarom ben ik tegen diëten?

Nu had ik in de afgelopen week een cliënt met het volgende;
Zij was net met een Keto-dieet begonnen en dacht, ”nu ga ik naar Rose, dus vanaf nu ga ik heel goed eten en geen eetbuien meer hebben”. Zij zat in de stress want ze had weken geleden met een vriendin afgesproken om naar een pizza restaurant te gaan. Dus zij had zoiets van, moet ik nou gaan afzeggen? Mijn advies is dan ook, natuurlijk niet!

 Het is zó restrictief en niet lief voor jezelf. Ik geloof in balans in de manier waarop ik eet en de juiste voedingskeuzes maken. Daarbij is het belangrijk om keuzes te maken waar ik me goed bij voel en als ik zin heb in iets lekkers, dan eet ik dat. Jezelf dwangmatig ontzien van dat waar je je goed bij voelt en dus af en toe niet datgene eten waar je lekker bij voelt, is niet goed voor je.

Onthoud, het is zo makkelijk om lief te zijn voor jezelf als alles lekker gaat. Maar het is ook belangrijk om lief te zijn voor jezelf als het niet zo lekker gaat.

Thuis werken aan je conditie is altijd een goed plan

Vandaag heb ik een nieuwe spinfiets gekocht! Ik hou er natuurlijk van om zelfstandig te sporten en dat doe ik vaak buiten na het werk. Maar omdat het nu langzamerhand minder goed weer wordt, is dit de perfecte oplossing.

Vroeger heb ik als personal trainer in een gym gewerkt en daar gaf ik RPM lessen van ‘Les Mills’. Dat vond ik altijd geweldig om te doen! En nu kwam ik erachter dat er ook een app bestaat, waarmee je voor 14 euro per maand lid kunt worden van Les Mills en RPM lessen kunt volgen.

Dat vind ik dus super leuk en het is natuurlijk fijn om dat gewoon thuis te kunnen doen, na het werk. Weer een mooie stap naar meer zelfliefde, beter zorgen voor mijn lijf, werken aan mijn conditie!

Slecht zelfbeeld en onzekerheid ontneemt de kwaliteit van je leven

Vanochtend weer lekker gecrossfit en ik merk dat het nu na een paar weken steeds beter gaat. Maar ik merk ook wel dat mijn lichaam stijver is geworden. Daarom heb ik na het trainen, op een prachtige locatie in IJburg, aan het water nog even aan yoga gedaan, om de fantastic 4 af te maken. Daarbij heb ik ademhalingsoefeningen, mindset oefeningen en emotie training gedaan. Ik voel me weer super relaxed en klaar om met mijn dag te beginnen en dat is maar goed ook, want er staat veel op het menu.

Ook ik kamp soms met negatieve gedachtes en onzekerheden door gewichtstoename..

Ik had gisteren een intake met iemand die naar mijn Workshop ‘Leef’ komt en wij hadden het over emotie-eten. Zij vertelde dat zij juist omdat ze naar de workshop komt, ze van tevoren nog even extra wilde afvallen, omdat ze er graag goed uit wil zien en lekker in haar vel wil voelen. Dit is zo herkenbaar voor mij.. Want ik krijg namelijk volgende week bezoek van een vriendin die ik jaren niet heb gezien. Nu ben ik natuurlijk zwaarder dan normaal. Ik merk dat – ondanks dat ik mezelf heb voorgenomen om in deze 12-weekse Lief zijn voor mezelf challenge NIET te gaan diëten en lief voor mezelf te zijn – , ik toch veel nadenk over hoe ik mezelf ga presenteren.

 

Het is heel gek, want ik ben bewust aangekomen voor de challenge en tóch merk ik dat het mijn zelfbeeld en mijn onzekerheid veel meer heeft beïnvloedt dan ik had verwacht. Dit is iets waar ik vroeger heel erg veel last van heb gehad. Als ik weer gejojood had en was afgevallen, dan voelde ik me goed en dacht ik, ”nu kan ik weer met mensen afspreken en laten zien hoe goed ik eruit zie”. En als ik weer was aangekomen, dan trok ik me weer terug en schaamde ik me voor mijn lichaam.
Omdat ik het snel aan mezelf zag wanneer ik was aangekomen, was ik ook heel erg bezig met, of anderen dat ook zagen. Dat terwijl het in werkelijkheid wel meeviel.

Bepaalt jouw uiterlijk of gewicht de kwaliteit in je leven?

Ik sprak een cliënt van mij die 60 kilo zwaarder was geweest door emotie-eten en nu 60 kilo was afgevallen.
Door met hem te praten over zijn ervaringen met overgewicht, werd het mij duidelijker dat overgewicht bij vrouwen emotioneel zoveel meer lading heeft dan bij mannen.
Hij vertelde namelijk dat hij in die tijd gewoon een goede relatie, carrière, leuke vrienden, ÉN hij had overgewicht. Met andere woorden, alles ging goed en dat overwicht kwam er soort van bij.
Daarentegen, merk ik dat bij vrouwen het anders wordt gezien. Vrouwen kunnen namelijk denken; ik heb een fantastische relatie, ik woon mooi, ik geniet van mijn werk of kinderen, MAAR, ik heb overgewicht. Het is alsof het hebben van overwicht als een soort deken ligt over al het andere. Het leven ziet er goed uit, máár vanwege het overgewicht kun je toch niet vol genieten.

Ik ben ook heel benieuwd of jullie dat ook zo ervaren en wat jullie mening is over de volgende stellingen:

– Hoe je eruit ziet en hoe je naar jezelf kijkt werkt als een filter om hoe jij je leven ervaart.
– Als ik er goed uitzie, dan ervaar ik mijn leven als goed en als ik aangekomen ben dan voelt het leven minder goed.

Laat het mij weten in het commentaarveld hieronder.

Hoe ga ik om met onzekerheden en een negatief zelfbeeld?

 

Die onzekerheid, het gevoel van falen en niet goed genoeg zijn.. Wanneer we dat soort gevoelens hebben dan doen we er alles aan om het niet te hoeven voelen. Dus we blijven bezig, we zijn actief of gaan op dieet, om dat gevoel van controle te hebben. Nu heb ik veel van die negatieve gedachtes die weer opkomen, omdat mijn vriendin op bezoek komt en ik er goed uit wil zien.

Één van de dingen die ik doe is, het opzoeken van die negatieve gevoelens tijdens mijn oefeningen.Wanneer ik merk dat negatieve gedachtes in me opkomen, dan neem ik een moment voor mezelf, ga ik naar dat gevoel en laat dat gevoel even volledig toe. Dit doe ik zonder oordeel en zonder het te analyseren, gewoon PUUR het voelen. Natuurlijk voelt dat even een beetje kut, maar door het aandacht te geven, lost het zichzelf op en voel je een opluchting.

Nu accepteer en vind ik rust in het idee dat ik mijn vriendin over 10 dagen ga zien terwijl mijn figuur niet de oude is. Die mindset heb je nodig om lief te zijn voor jezelf.

 

Waarom is loslaten zo belangrijk?

Het gaat niet om uiterlijk of gewicht. Ik ken mensen die een maatje 36 hebben en nog steeds niet blij zijn, omdat ze bijv. die laatste twee kilo krampachtig willen verliezen. Tijdens mijn ‘Leef’ training komen verschillende soorten mensen, namelijk; dik, dun, jong en oud. Allemaal lijden ze even hard onder dat vreetdieet patroon. 

Wat je daaruit kan opmaken is dat het afvallen je niet de rust gaat geven die je zoekt of nodig hebt. Als je niet aan je innerlijke shit werkt, dan zul je bang blijven om weer aan te komen of toch nog extra willen afvallen. 

Door het doen van mijn oefeningen, kan ik mijn negatieve gedachtes loslaten. Ongeacht wat mijn vriendin denkt, wanneer zij mij ziet, weet ik dat ik mezelf goed voel en niet minderwaardig.

Zo voel ik weer zelfliefde en dat ik weer helemaal oke ben met mezelf.

Wel of geen toetje…?

Het is vandaag dag 27 van de 12-weekse ‘Lief zijn voor mezelf Challenge’. Vandaag zat ik lekker met mijn moeder aan een terras in Zwolle en we hebben het ervan genomen!
Als voorgerecht aten we knoflookgarnalen met brood en een gin tonic. Eenmaal aangekomen bij het toetje, kwam ik tot de conclusie dat ik toch eigenlijk wel vol zit. Dus ik sloot af met een lekkere espresso.
Dat is eigenlijk best gek, want vroeger ging ik uit eten voor het dessert en nu gaat het puur om genieten, maar wel bewust.

Wat is de formule voor het creëren van een eetbui vrij leven?

Naar aanleiding van een zelf-sabotage sessie die ik heb gehad met één van mijn leden, ga ik jullie in grote lijnen de belangrijkste punten uitleggen.

De zelfsabotage sessie is een individuele sessie waarin ik kijk naar de onderliggende oorzaak, die ervoor zorgt dat je last hebt van eetbuien. Deze duurt gemiddeld een half uur tot een uur. Gedurende deze sessie haal ik de onderliggende oorzaak naar voren, dat bij jou zorgt voor dat vreet-dieet patroon. Daarbij leg ik uit waar bij jou de verandering moet komen om een eetbui vrij leven te creëren.

Wat zijn de drijfveren in menselijk gedrag voor zelf sabotage?

  1. Drijfveren die ervoor zorgen dat we bepaalde dingen vermijden:

    Bijvoorbeeld:
    – Vermijden van onzekerheid
    – voor 80% de reden voor zelfsabotage en daarmee ook de grootste reden.
  1. Drijfveren die ervoor zorgen dat we naar bepaalde dingen toe bewegen:

    Bijvoorbeeld:
    – Verlangen naar zekerheid
    – voor 20% de reden voor zelfsabotage

Wat doen we vaak om onzekerheden te vermijden?

Plannen:
Mensen die heel erg van plannen houden, zijn vaak onzekerheden aan het vermijden. Dit zijn vaak mensen die zeggen, als ik niet plan, dan gaat het mis. Zij hebben zelf niet het gevoel dat ze super gepland en gestructureerd zijn. Zij hebben juist het gevoel dat ze chaotisch zijn en dat als ze niet plannen, er niks van komt of dat ze het vergeten.
Het plannen op zichzelf, vervult de behoefte om overzicht te creëren en onzekerheden te vermijden.

Andere mensen:
Je weet natuurlijk nooit wat er in een ander omgaat, we kunnen tenslotte geen gedachtes lezen. Het kan dus heel goed zijn dat mensen aardig tegen jou doen, maar dat ze in hun hoofd toch negatieve gedachtes over jou hebben.
Wat doen mensen die het onbekende proberen te vermijden? Zij proberen continu te begrijpen wat er in een ander omgaat. Hoe doen ze dat? Door in te vullen voor een ander. Maar de gedachtes die je invult voor een ander, dat zijn meestal geen positieve gedachtes. 

Wat ik daarmee bedoel is:

Als een ander positieve gedachtes over jou heeft, dan is dat geen probleem en dat soort situaties hoef je niet te vermijden. Maar als iemand negatieve ideeën over je heeft en dat dat opeens op je bord komt zonder dat je het hebt zien aankomen, dan wil je dat vermijden.

Dat creëert allerlei negatieve gedachtes als; ‘vinden ze dat ik dat niet goed heb gedaan’, ‘ze kijken naar mij, zitten mijn kleren wel goed’. Of ‘waarom zegt zij niks tegen mij, vindt zij mij niet aardig?’ ‘Heb ik iets verkeerds gezegd?
Dat creëert allemaal een twijfel en een gevoel van niet goed genoeg zijn. 

Zolang je daar in blijft, zul je dat gevoel van liefde en zelfvertrouwen niet ervaren. Je hebt dan de behoefte om aardig gevonden te worden of je bent aan het vermijden om afgewezen te worden. Daarom is het belangrijk om te stoppen met het vermijden van onzekerheden. Vanuit een pijn vermijding zul je nooit pure zelfliefde voelen.

Hoe heeft het dit allemaal betrekking op eten?

Mensen die worden gedreven vanuit het onbekende, die houden van structuur en regels. Diëten biedt dat, want dan heeft je brein overzicht. In dat geval wordt er altijd gekozen voor diëten waarbij je zo min mogelijk keuzes hebt en bij elk dagdeel uitgestippeld wordt wat je moet eten. OF, een dieet waarbij je helemaal niet eet, maar alleen maar shakes neemt.

Echter is het probleem dat eten in zichzelf en dan vooral het snaaien, geeft een bepaalde rust.

Op het moment dat jouw brein continu bezig is met het behouden van overzicht, neemt de behoefte naar rust in je hoofd toe. Wanneer het ontbreekt aan rust in jezelf, dan krijg je een soort van kortsluiting. Jouw brein zoekt dan naar manieren om zo snel mogelijk een manier van instant rust te vinden. Dat is het moment waarop je grijpt naar eten en gaat snaaien.

Hierbij is de kans dat je naar suiker grijpt heel groot, want op het moment dat je suiker tot je neemt, geeft het je op dat moment een gevoel van rust en welbevinden.
Dat duurt maar een paar seconden tot een paar minuten totdat je schuldgevoel opspeelt.

Het allerbelangrijkste wat je kunt doen om te stoppen met emotie-eten, is het onder controle krijgen van je brein.

Hoe kan het Eetbui-vrij leven programma jou helpen met stoppen van zelfsabotage?

Het Eetbui-vrij leven programma bestaat uit je gedachtes, emoties en je eten. Elk gedeelte draagt even veel bij. Als jij van jezelf weet dat je de hele dag met eten bezig bent in je hoofd. Dan maakt het niet uit, wat je in je voeding doet.
Je zult op die manier nooit dat vreetdieet patroon kunnen doorbreken. Daarom zeg ik ook altijd, dat voeding de allerlaatste stap is. Je moet eerst het brein aanpakken.
Ten tweede is het belangrijk om bij jezelf te voelen wat emoties met jou doen, wanneer je je gestresst voelt en daarbij te leren om jezelf tot rust te brengen.
Dus stop met het vermijden van ongemakkelijke gevoelens of onzekerheid en ga die emoties aan. Als je in staat bent om in connectie met jezelf te zijn en te luisteren naar je gevoel, dan heb je eten niet meer nodig om die rust te creëren.

Wil je dat ik jou individueel help om tot de kern van de oorzaak van eetbuien te komen en hoe jij jezelf saboteert, meld je hieronder dan aan voor mijn ‘Leef’ workshop.