De ochtend is je vijand én beste vriend tegen eetbuien!

door | 12-weekse Eetbui-vrij leven challenge, Blog | 0 Reacties

 

Een goede dag begint bij een productieve ochtend

Het is alweer het begin van de tweede week van mijn ‘Lief zijn voor mezelf’ challenge. Als ik in de ochtend al begin met goed voor mezelf te zorgen, is het zóveel makkelijker is om gedurende de dag ook goed voor mezelf te zorgen! Daarom ben ik vanochtend mijn dag begonnen met mijn fantastic 4. Daarna heb ik keihard getraind en heb ik een koude douche genomen. Zoals ik in mijn vorige blog uitlegde, zorgt een koude douche ervoor dat ik lekker wakker word. Hoewel het wel even lastig is om onder de koude kraan te stappen, voelt mijn lichaam zich wel erg goed daardoor. Doordat ik de afgelopen week zo goed voor mezelf heb gezorgd, merk ik dat ik zoveel meer energie heb!

Fruitsmoothie in de ochtend na het sporten als boost voor je lichaam

Na het sporten neem ik fruitsmoothie met bessen. Normaal gesproken, raad ik dit altijd af aan mijn cliënten. Als je een fruitsmoothie drinkt zonder gesport te hebben en zonder verantwoord gegeten te hebben, gaat je bloedsuikerspiegel en insuline omhoog. Daardoor ga je vet opslaan en dat is natuurlijk wat we NIET willen. Echter, in mijn geval heb ik vanochtend écht hard getraind. Daarnaast heb ik dusdanig weinig suikers en koolhydraten gegeten dat de suikers uit mijn lever en spieren opgebrand zijn. In zo’n geval, is een fruitsmoothie wél aan te raden. Ook is de smoothie die ik drink vrij zuur, dus de suikers die erin zitten hebben niet een hoge glycemische waarde. Bessen bevatten ook vitamine C en antioxidanten, die na het sporten ontzettend goed voor je zijn. Tot slot, bevatten bessen polyfenols die goed zijn voor je immuunsysteem.

Hoe vul ik het balans in mijn lichaam aan zonder te diëten?

Als het balans in jouw lichaam niet goed is, dan is de kans groot dat je een eetbui krijgt. Daarom ben ik al vanaf de ochtend ermee bezig om die balans op orde te brengen. Hiermee voorkom ik dat ik aan het einde van de dag denk: ‘’oeh ik heb zin in een brownie/muffin/chips’’. Zoals ik in mijn vorige blog heb verteld, doe ik dit niet door te gaan diëten. Ik eet gewoon de hele dag heel veel goede dingen die ervoor zorgen dat ik mijn tekorten aanvul. Hierdoor creëer ik een balans in mijn lichaam en krijg ik geen eetbuien meer.

Mijn succesformule voor een goed balans begint in de ochtend

Ten eerste begin ik mijn ochtend goed door mijn fantastic 4 te doen. Dit houdt in dat ik sport, mediteer en mijn ademhalingsoefeningen en yoga doe. Ten tweede neem ik mijn anti-eetbuienshake een paar keer per dag. Daarnaast neem ik mijn supplementen en probiotica. Tot slot, doe ik voordat ik van werk naar huis ga wéér mijn fantastic 4 oefeningen. Hiermee zorg ik ervoor dat ik in de goede flow blijf en dat ik lekker in mijn vel blijf zitten. Als gevolg van deze lifestyle blijft mijn energieniveau de hele dag door stabiel.

Maak jij ook steeds makkelijker de juiste keuzes gedurende de dag als je je dag goed begonnen bent?

Ik hoor het graag van je in het commentaarveld hieronder!

Mijn blenderexperiment

Vandaag dag 9 en ik heb een nieuwe blender bezorgd gekregen! Ik kan echt niet zonder mijn anti-eetbuien smoothie. Maar ik loop er tegenaan dat ik mijn smoothie binnen een kwartier na het juicen moet opdrinken. Als ik dus de avond ervóór alvast mijn smoothie wil maken, kan dit niet. Daarnaast kan ik de smoothies die ik in de middag drink ook niet in de ochtend alvast voorbereiden. Om die reden heb ik een nieuwe compacte blender besteld, die ik mee kan nemen naar mijn werk.

Helaas een miskoop..

Ik heb zelf een hele sterke blender (NutriBullet 900 series), die ervoor zorgt dat ik geen stukjes heb in mijn smoothies. Omdat ik niet van stukjes in mijn smoothies houd, HOOP ik dat deze nieuwe blender net zo krachtig is. Intussen ben ik een hoop minuten verder en kan ik concluderen dat deze blender helaas een miskoop was. Er past minder in dan in mijn NutriBullet en tijdens het drinken komt er niks door het zeefje heen. De zoektocht naar een nieuwe blender wordt dus hervat…

Vroeg opstaan in de ochtend is de sleutel tot succes!

Op dag 10 ben ik om 5 uur in de ochtend opgestaan en heb ik mijn oefeningen gedaan. Hierna heb ik om 7 uur in de ochtend een yogales in Amsterdam gevolgd.

Hoe langer ik het vroeg slapen en vroeg opstaan volhoud, hoe makkelijker het wordt. Het is nou eenmaal zo dat ons bioritme zich aanpast naarmate we iets langer doen. Desalniettemin heb ik na ruim een week toch moeite om uit mijn diepe slaap te komen. Maar ik doe het toch, omdat ik weet dat ik me veel lekkerder in mijn vel zal voelen gedurende de dag. Ik raad al mijn cliënten ook aan om altijd in de ochtend te starten met hun goede voornemens. Je hebt hier gewoon zoveel profijt van gedurende de dag! Begin de dag met goed voor jezelf te zorgen, want dat is het halve werk!

Laat mij in het commentaarveld hier onder weten:
Hoe makkelijk vind jij het om vroeg op te staan in de ochtend en je oefeningen te doen?
Merk jij ook dat als je in de ochtend je oefeningen doet dat je je zóveel beter voelt?

Lekker BBQ’en en lief zijn voor mezelf

Het is alweer dag 11 en ik ben echt superblij met hoe het gaat! Allereerst voel ik me mentaal en emotioneel beter. Daarnaast voel ik dat mijn lichaam weer teruggaat richting de oude vorm. Ook merk ik dat ik veel meer zin heb in sociale activiteiten, zoals een lunch of een bakkie. Wanneer ik slecht voor mezelf zorg, heb ik die behoefte op zich ook. Echter, het probleem is dan dat ik een bepaalde weerstand voel om het te doen.

Flexibiliteit naar je omgeving is belangrijk

Ik heb superveel zin in vandaag, want ik ga lekker BBQ’en met mijn vriend! Hoewel BBQ’en niet het meest gezonde is, ga ik wel allemaal gezonde dingen eten (salade, aubergine, courgette, zoete aardappel, avocado en natuurlijk vlees en kip). Mijn doel is om lekker verantwoord te genieten vandaag, maar ik vind het wel belangrijk om mij flexibel op te stellen voor mijn vriend. Met andere woorden: ik vind het prima om lekker allemaal gezonde dingen te eten, terwijl hij wél allemaal ‘’lekkere’’ dingen eet en alcohol kan drinken. Ik ga in ieder geval geen alcohol drinken bij de BBQ, maar lekker een spa rood met een citroentje.

Mijn eten voor de hele dag plannen helpt tegen eetbuien..

Afgelopen zondag heb ik een video op Youtube gepost, waarin ik in detail uitleg hoe ik mijn voedingskeuzes maak. Zoals jullie weten ben ik absoluut geen voorstander van diëten, omdat je dan continu bezig bent met wat je wel en niet mag eten.

Daarnaast brengt diëten vooral emotie-eters in een soort achtbaan van emoties. Als we de juiste keuzes maken dan hebben we het gevoel dat we goed bezig zijn. Maar als we 1 keer zondigen, dan voelen we ons meteen weer slecht. In het begin vond ik het echt lastig om te stoppen met diëten, omdat ik bang was om aan te komen. Maar op een gegeven moment realiseerde ik me dat ik de afgelopen jaren door het jojo-effect alleen maar zwaarder ben geworden. Elk dieet zorgde er wel voor dat ik afviel, maar als ik het niet volhield kwam ik weer keihard aan.

Alternatief voor diëten

In plaats van te diëten probeer ik mij voor te bereiden op de komende week en denk ik na over wat ik ga eten. Doordat ik het onwijs druk heb gedurende de week helpt dit mij enorm met het voorkomen dat ik weer in mijn slechte gewoontes verval. Hoe doe ik dit dan? Heel simpel: ik heb een Excel-bestand waarin ik mijn boodschappen noteer en wat ik per dag ga eten. Als onderdeel van mijn ‘Eetbui-vrij leven’ programma doe ik dit ook voor mijn cliënten om het zo makkelijk mogelijk voor ze te maken.

Wat eet ik dan gedurende de week?

Ochtend..

In de ochtend begin ik sowieso met water en citroensap. Daarnaast neem ik 1 kop koffie met Golden Goodness. Dit is een erg gezonde poeder met antioxidanten en het heeft een lekkere kruidige smaak. Na dit kopje koffie doe ik mijn fantastic 4 en daarna neem ik mijn anti-eetbui shake. Daarna ga ik meestal trainen en dan neem ik na het trainen een rode smoothie met bessen en havermout.

Middag..

Rond het middaguur neem ik op werk weer een anti-eetbui shake met groenten en daarna bijvoorbeeld een avocadosalade met garnalen. Voordat weer naar huis ga (rond 4 uur ’s middags) neem ik weer een smoothie met mijn anti-eetbui shake erin en groenten. Hoewel ik vaak smoothies en mijn anti-eetbui shake drink doe ik dit niet omdat ik het lekker vind, maar omdat ik het als een soort medicijn tegen mijn eetbuien beschouw.

Avond..

Op vrijdagen halen wij vaak kip van het spit en dat eet ik zo nu en dan met patat. Als ik het niet met patat eet, maak ik een salade met zelfgemaakte pesto en een avocado erbij. Hierbij vind ik het wel belangrijk te benadrukken dat deze lijst van maaltijden niet het enige is dat ik eet, maar het functioneert als een basis. Het is een richtlijn; geen eetregel!

Gezonde keuzes afwisselen met ‘’lekkere’’ dingen in plaats van diëten

De reden dat ik op bepaalde vrijdagen geen frietjes bij mijn kip neem, heeft er NIETS mee te maken dat ik absoluut geen frietjes van mezelf mag eten. Als het bij die ene avond zou blijven dat ik iets ‘’ongezonds’’ eet, zou ik de frietjes gewoon erbij nemen. Maar als ik weet dat ik dat weekend lekker uit eten zal gaan en drankjes zal doen, dan weet ik dat ik mij niet lekker in mijn lijf ga voelen als ik op de vrijdag OOK ongezond ga eten. Daarom eet ik op bepaalde dagen met mate om te compenseren voor andere dagen waarop ik ‘’lekker’’ eet. Ik zeg dus niet tegen mezelf: ‘’ik mag het niet’’, maar ik kies bewust wanneer ik het wel doe.

Een eetbui-vrij leven draait voor 80% om je mindset!

Een eetbui-vrij leven draait niet om wat je eet. In plaats daarvan draait het om lief zijn voor jezelf en het doen van processen die je leren om te gaan met je emoties en om van daaruit keuzes te maken. Hierbij is het natuurlijk wel zo dat eten kan bijdragen aan hoe je je voelt. Want als je elke dag gefrituurd eten eet, heeft dat een onwijze impact op je mindset en hoe je denkt. Maar over het algemeen geloof ik er echt in dat 80% van een eetbui-vrij leven draait om mindset en het leren veranderen van jezelf op het diepste niveau. Dit wil ik écht meegeven aan mijn volgers met deze challenge!

 

Fantastic 4 in de ochtend als hulpmiddel om eetbuien tegen te gaan

De fantastic 4 zijn dingen die ik heel belangrijk vind om elke dag te doen. Ik ben in totaal tussen de 25 minuten en 2 uur bezig met mijn fantastic 4 en ik begin hier altijd ’s ochtends mee. Als ik dit in de ochtend niet doe, kan ik er gif op innemen dat ik een slechte dag ga hebben. Dan zorg ik gewoon veel slechter voor mezelf en eet ik meer ongezonde dingen. Daarnaast merk ik dat ik dan veel gehaaster door mijn dag ga, waardoor ik überhaupt vergeet te eten (wat ook ontzettend slecht is).

Doordeweeks altijd op tijd naar bed..

Het vereist wel een bepaalde discipline om de fantastic 4 in de ochtend te doen als je héél vroeg moet opstaan, maar de magie zit hem in het vroeg naar bed gaan. Als ik om 5 uur moet opstaan, ga ik bijvoorbeeld standaard om 9 uur ’s avonds naar bed. Om dit goed vol te houden, plan ik dan ook geen sociale activiteiten met vrienden of familie doordeweeks. Dit is hoe ik het doe, maar uiteraard moet je hier je eigen weg en methode in zien te vinden.

Ademhalingsoefeningen in de ochtend om leiderschap over jezelf te creëren

De eerste stap van mijn fantastic 4 is dat ik mijn ademhalingsoefeningen doe. Er zijn in totaal meer dan 1200 ademhalingsoefeningen en elke oefening heeft een ander doel. Ik begin altijd met 2 ademhalingsoefeningen die ik van mijn ademhalingscoach heb gekregen. Omdat ieder persoon anders is, zou je op zoek kunnen gaan naar ademhalingsoefeningen die het beste bij JOU passen. Als je het alvast wil uitproberen, kun je een kijkje nemen in het bonusmateriaal in de bieb van de community, waar ik een ademhalingsoefening heb staan. In mijn Youtube-video hiernaast laat ik ook een aantal ademhalingsoefeningen zien. Het doel van deze ademhalingsoefeningen is dat je leiderschap over jezelf creëert en vasthoudt. Daarnaast zorgen ademhalingsoefeningen ervoor dat je rustiger wordt en helderder kunt nadenken. Hierdoor overwin je makkelijker eetbuien.

Mediteren om zelfliefde en acceptatie te voelen

Stap 2 van mijn fantastic 4 is dat ik 5 tot 15 minuten mediteer (afhankelijk van hoeveel tijd ik heb). Wanneer ik mediteer voel ik echt hoe er liefde en energie door mijn lichaam stroomt. Daarnaast neem ik ook écht even een momentje voor mezelf om alles wat mij de vorige dag heeft getriggerd een plekje te geven, zodat ik de nieuwe dag weer met een schone lei kan beginnen. Als ik bijvoorbeeld soms vervelende reacties krijg op mijn filmpjes kan ik daar écht even mee zitten. Soms kan ik die gevoelens op het moment zelf een plekje geven. Maar als dit niet lukt op dat moment, reflecteer ik er alsnog de volgende ochtend op tijdens het mediteren en geef ik die gevoelens een plekje.

Bewegen om de verbranding op te krikken

Stap 3 van mijn fantastic 4 is dat ik ervoor zorg dat ik 10 tot 20 minuten beweeg. Hierdoor laat ik het bloed lekker pompen door mijn lichaam, wordt de verbranding in mijn lijf opgekrikt en word ik heerlijk wakker. Qua beweging pak ik bijvoorbeeld de spinfiets of ga ik hardlopen, skeeleren, buiten fietsen of wandelen. Als je niet genoeg tijd hebt om 10 tot 20 minuten te bewegen, kun je het ook inkorten tot bijvoorbeeld 5 minuten met een hele zware workout. Hierbij is het van belang dat je je bloed laat stromen, dat er lekker zuurstof in je longen komt en dat je gaat zweten (voor zover je dit fysiek kan).

Yoga om de ochtend rustgevend af te sluiten

De laatste stap van mijn fantastic 4 is dat ik mijn lichaam weer tot rust breng door yoga. Wanneer ik yoga doe, kies ik meestal een ’10 minute yoga flow’ op Youtube. Ben je nog niet zo ervaren met yoga? Laat dit je alsjeblieft niet tegenhouden, want voor ieder niveau is er wel een yogaflow te vinden op Youtube. Doordeweeks doe ik meestal een yoga flow van 10 minuten, maar wanneer ik meer tijd heb in het weekend kan het zo zijn dat ik het fijn vind om een yoga flow van 1 uur te doen.

De échte reden achter eetbuien is een reflectie van een fysiek of mentaal gemis

Vandaag alweer dag 14 van mijn 12-weekse ‘Lief zijn voor mezelf’ challenge. Tijdens mijn yogales vandaag zei mijn yogaleraar iets heel moois: ‘’het lichaam is een kompas dat laat zien welke richting je in gaat’’. Dit is precies de reden waarom ik vind dat eetbuien niet slecht zijn. Ondanks dat wij een ontzettende hekel hebben aan eetbuien en onszelf hiervoor veroordelen, geloof ik dat eetbuien liefdevol zijn.

Eetbuien zijn liefdevol

Je denkt nu misschien: ‘’Eetbuien? Liefdevol? Waar praat Rose over?’’ De reden dat ik eetbuien liefdevol vind, is omdat het eigenlijk een signaal van je lichaam is dat er iets aan de hand is. Met andere woorden: het is een soort beschermingsmechanisme van je lichaam. Vaak is een eetbui een manier van ons onderbewuste om ons te laten dealen met shit of om mentaal en fysiek rust te pakken als we dat zelf niet doen. Dus, een eetbui is zo slecht nog niet; het is een signaal dat je liever moet zijn voor jezelf en dat je rust moet pakken.

Wat is de ECHTE reden dat je grijpt naar iets ‘’lekkers’’?

Als ik nu trek heb in iets ga ik direct na bij mezelf wat nu ÉCHT aan de hand is en wat ik in mezelf voel waardoor ik nu aan chocola denk. Vaak is het een kleine frustratie, of dat ik het te druk heb, of geen tijd heb om schoon te maken en dan merk ik: het gaat niet om die chocola. De chocola is een signaal dat er iets speelt. Met deze challenge wil ik écht aan jou meegeven dat je bij een eetbui niet boos moet worden op jezelf, maar dat je na moet gaan bij jezelf WAAROM je wil grijpen naar iets lekkers. Omdat dit best confronterend kan zijn, kan ik me best voorstellen dat dit niet voor iedereen even makkelijk is.

Zoeken naar een alternatief voor chocola dat mij een even goed gevoel geeft

Als ik trek heb in chocola ga ik na bij mezelf wat het gevoel is dat dat chocolaatje mij oplevert. Waar heb ik echt behoefte aan? Is dat slapen, warmte, een knuffel, plezier, vrijheid, ontspanning of het gevoel dat er van me gehouden wordt? Als ik bij mezelf merk dat ik bijvoorbeeld op zoek ben naar ontspanning, ga ik lekker spelen met mijn hondjes in plaats van dat ik grijp naar een stuk chocola. Misschien klinkt dit heel zweverig, maar ik hoop dat dit iets is waar jij de komende weken mee kunt oefenen en daarmee de baas kunt worden over jouw eetbuien.

Ik ben benieuwd naar:
Als jij eetbuien krijgt, waar ben je dan ECHT naar op zoek?
Kun jij zo goed in verbinding zijn met jezelf dat je achter die echte reden kunt komen?

Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.