Zal ik je vertellen wat de oorzaak is van je eetbuien?

Natuurlijk ben je zelf wel op zoek gegaan naar een verklaring, maar echt geholpen heeft dat niet, toch? Misschien heb je nagedacht over triggers die ervoor zorgen dat je gaat snaaien, op heb je gekeken naar je voedingspatroon. En toch lukt het je maar niet te ontdekken wat het probleem nou echt is. 

Ik kan jou precies vertellen wat de reden is dat jij eetbuien hebt – en ook waarom het je tot nu toe nog niet is gelukt om er van af te komen. ​​

Wanneer ben jij begonnen met emotie-eten?

Kun jij je het moment herinneren dat je je realiseerde dat je niet lief was voor jezelf?
Ik weet nog goed wanneer dat voor mij was. Het was echt een wake-up moment. Ik dacht eigenlijk dat ik behoorlijk goed bezig was met mij persoonlijk ontwikkeling en ik geloofde oprecht dat ik liefdevol was voor mezelf.

Op mijn 20e deed ik met mijn moeder mijn eerste Journey proces. De Journey wordt in Nederland ook wel de Helende Reis genoemd en is ontwikkeld door Brandon Bays. Het is een waanzinnig therapievorm waarmee je echt alles kan behandelen en mijn moeder had besloten dat ze Journey therapeut wilde worden. Ik was haar oefencliënt. Vandaar dat ik op mijn 20e in aanraking kwam met de Journey.

Het proces was zo bijzonder dat ik besloot dat ik zelf ook wel Journey therapeut wilde worden.
En zo kwam het dat ik op mijn 21e in Engeland de Journey Practitioner opleiding ging volgen bij Brandon Bays. Het was echt waanzinnig. Een enkel Journey proces kan al levensveranderend zijn, en tijdens de opleidingen deden we tientallen processen. Ik werd binnenstebuiten gekeerd en voelde me echt een ander mens. Ik was meer empathisch naar anderen, geduldiger en meer mindful, en ik had de moed om mijn dromen te volgen en in mijn eentje naar Engeland te verhuizen. Het kwam geen moment in me op dat ik niet liefdevol was voor mezelf.
Dat veranderde compleet tijdens een sollicitatiegesprek voor een waanzinnig goede baan in hartje Londen. Daar werd mij een vraag gesteld die mijn leven op z’n kop zette.

Vrouwen zijn ongelukkiger dan mannen

Wist je dat uit onderzoek blijkt dat sinds de jaren 90 vrouwen ongelukkiger zijn dan mannen? Begin jaren 70 was het nog andersom, toen waren mannen nog ongelukkiger, maar sinds de emancipatie van de vrouw is het geluksgevoel van vrouwen drastisch gedaald.

Moeten we weer terug achter het fornuis?

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof niet dat we als vrouw weer allemaal achter het fornuis moeten. Sterker nog, hetzelfde onderzoek toont aan dat huishoudelijke taken een deprimerend effect hebben op veel vrouwen😜 (is dat even een goede reden om die klusjes te delegeren?!). Wat ik wel geloof is dat we als vrouwen het recht hebben om ons gelukkig te voelen. Wat ik ook geloof is dat niemand anders ons dat geluk kan geven. Wij zijn de enige die verantwoordelijk zijn voor ons geluk en ook voor ons ongeluk.

De vraag die mijn leven op z’n kop zette

“Waar ben jij trots op?” werd me tijdens dat interview in London gevraagd. Ik had me goed voorbereid en wist het antwoord op al de vragen die me werden gesteld, behalve die. Waar was ik trots op? Ik had een masters in psychologie, ik had een goede baan, ik sportte 5 dagen in de week, had veel vrienden en vriendinnen, een leuk appartement aan een prachtig park, ik was gezond, maar trots, dat was ik niet.
Mijn leven leek, net als dat van veel vrouwen, van buiten zo fantastisch. Ik had alles dat ik me maar kon wensen, en toch was ik niet echt gelukkig, er miste iets.

Hoe komt het dat wij als geëmancipeerde vrouwen meer rechten en meer vrijheid hebben dan alle vrouwen voor ons, en toch minder gelukkig zijn? Ik geloof dat het komt omdat wij meer eisen stellen aan onszelf dan ooit tevoren. We verwachten van onszelf dat we dunn-er zijn, dat we slimm-er zijn en gezond-er, netter, succesvoll-er, social-er, georganiseerd-er, en alle –er’s die je maar kunt bedenken zijn.
Niets is goed genoeg en alles kan bet-er. Natuurlijk, omdat we intelligent-er en bewust-er zijn geven we onszelf zo nu en dan een schouderklopje en zeggen we dat we trots zijn op alle ballen die we hoog houden, maar die trots echt voelen, tot in het diepste van onze kern geloven dat we goed genoeg zijn en er toe doen, dat is een ander verhaal.
Die trots voelde ik ook niet, want ondanks dat ik alles voor elkaar leek te hebben voelde ik een leegte, en die leegte, die vulde ik op met eten. Het voelde alsof ik iets miste in mijn leven, maar wat dat dan was, daar kon ik niet bijkomen. Ik had een continu gevoel in mijn achterhoofd dat mijn leven nog beter kon. Ik wilde dunner zijn, ik wilde fitter zijn, ik wilde leuker zijn, ik wilde meer verdienen, ik wilde dat iedereen me leuk en aardig zou vinden, en ik deed ongelooflijk hard mijn best om dat voor elkaar te krijgen. Ik was altijd op dieet, sportte 5 keer per week (ondanks dat ik een full-time masters study deed en full-time als manager werkte in een restaurant), zei ‘JA!’ tegen alles wat iedereen aan me vroeg, en deed altijd leuk en aardig, ook als ik even een dipje had.
Maar wat ik eigenlijk echt wilde was me gelukkig voelen, voelen dat ik trots was op mezelf, want dat voelde ik niet.

Een week na de sollicitatie kreeg ik te horen dat ik de baan had. Ik besloot er voor de verandering deze keer eens niet voor te gaan. Ik had iets belangrijkers te doen: lief zijn voor mezelf.

 

Laat mij in het commentaarveld hier onder weten:
Onderzoek eens bij jezelf:

  • Wat moet jij van jezelf allemaal bet-er?
  • Wat hoop jij dat dit bet-er jou gaat opleveren?
En… neem vandaag eens de tijd om voor jezelf op te schrijven wat je allemaal hebt bereikt in je leven. Waar ben jij trots op?
Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.
 

Elke poging om te veranderen mislukt!

Ondanks dat ik me realiseerde dat de hoge verwachtingen die ik van mezelf had ervoor zorgden dat ik ontevreden was, bleek het bijna onmogelijk om te veranderen en mijn veeleisende patronen te doorbreken. 
Alles dat ik deed wilde ik goed doen en ik vond het ongelooflijk lastig om er niet continu naar te streven om perfect te zijn.
Steeds viel ik weer terug in mijn oude gedachten-patronen. Ik probeerde mijn gedrag te veranderen maar het leek net of er iets diep in mij was dat het oude gedrag wilde vasthouden.

Waarom is het zo lastig om gedrag te veranderen?

Tijdens een training die ik volgde hoorde ik over de logische niveaus van verandering van Robert Dilts. Dilts verklaart dat verandering op gedrag’s niveau niet werkt, omdat de niveau’s er boven er juist voor zorgen dat je het gedrag vertoond. Als je blijvende verandering wilt creëren dan moet de verandering plaatsvinden op bijvoorbeeld het niveau van overtuigingen, identieteit of zelfs op het niveau van zingeving!

Toen ik dat leerde wist ik dat er iets drastisch moest gebeuren. Geen enkel dieet en geen enkele regels rondom eten zouden er ooit voor zorgen dat ik zou stoppen met mijn eetbuien, want dat was een verandering op gedragsniveau die ik probeerde te bereiken. Vandaar dus dat geen enkele van mijn pogingen om te stoppen met emotie-eten ooit blijvend resultaat hadden, want mijn bovenste lagen bleven gewoon hetzelfde!

Vrije wil bestaat niet?

Ik wist dus dat ik verder moest kijken dan mijn gedrag en op een dieper niveau naar verandering moest zoeken. Ik ging er vanuit dat echte verandering pas komt als je veranderd op het niveau van zingeving, want volgens dit model beïnvloed je zingeving alle andere niveau’s.
Als psycholoog ben ik natuurlijk gaan zoeken naar een manier om dat te doen.
Ik kwam voor mezelf met de vraag: Wat is zingeving echt? Als zingeving te maken heeft met wie we ten diepste zijn, bijvoorbeeld met onze zielen missie, waarom heb ik dan toch eetbuien? Want ik geloof niet dat het de missie is van mijn ziel om eetbuien te hebben!
En toen dacht ik…. wellicht gebeurd er iets in ons brein waardoor we niet onze missie kunnen leven, waardoor we niet kunnen leven vanuit zingeving.

Je brein houdt je tegen!

Als psycholoog ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in de evolutie van ons brein. Waarom functioneert ons brein op de manier dat het doet? Het antwoord is simpel. Ons brein is op deze manier ontwikkeld met een specifiek doel:
Al onze gedachten, gevoelens en gedrag worden gedreven door een eeuwenoude oerkracht: de drang om te overleven.
Het maakt niet uit of je je geliefde omhelst, een uur in de sportschool aan het zweten bent of een heel pak chips in je eentje wegwerkt, in essentie doe je dat om te overleven. 

In mijn zoektocht besefte ik dat de drang om te overleven zich op verschillende manieren manifesteert. Niet iedereen heeft dezelfde overlevingsstrategie. In mijn live dag LEEF! leg ik mijn cliënten uit dat er 27 verschillende types, 27 ‘programmeringen’ van het brein zijn die ons gedrag beïnvloeden met als doel om te overleven. Ook jouw gedrag wordt beïnvloed door 1 van die 27 programmeringen, en die programmering, dat is wat bij jou je eetbuien veroorzaakt!

Hoe veroorzaakt ons brein eetbuien?

We hebben allemaal een specifieke programmering, een overlevingsmechanisme dat al ons gedrag beïnvloed. Hier onder een paar van de meest voorkomende programmeringen. 

Eenzaamheid als oorzaak van eetbuien

Sommige mensen vergroten hun kans op overleven door eenzaamheid te vermijden. Voor hen is angst voor afwijzing een rode draad in hun leven. Ze zijn continu bezig zich aan te passen aan hun omgeving en vinden het erg belangrijk om aardig gevonden te worden. Maar dit systeem is nooit tevreden en hoe hard je ook je best doet, er is altijd een gevoel dat je iets mist. Deze onrust van je systeem, de angst van je systeem om niet gewaardeerd te worden, dat is wat jouw eetbuien veroorzaakt!!

Onzekerheid als oorzaak van eetbuien

Andere vermijden kosten wat het kost het gevoel niet goed genoeg te zijn. Als je dit systeem hebt dan wil je zo veel mogelijk zekerheid in je leven, zodat je je kunt voorbereiden op alles wat eventueel mis kan gaan. Mensen met dit systeem bereiden alles voor tot in de puntjes, plannen vooruit, kennen veel uitstelgedrag en zoeken continu zekerheid door vragen te stellen. Maar je kunt niet in de toekomst kijken en die onzekerheid is er altijd, hoe hard je ook plant, bevestiging zoekt, en het is die onzekerheid van je systeem die je eetbuien veroorzaakt!

Faalangst als oorzaak van eetbuien

Weer anderen zijn als de dood om te falen. Ze zijn continu op zoek naar manieren om zichzelf te verbeteren en te optimaliseren en houden zich groot naar de buitenwereld, zelf als het leven even niet meezit. Dit is het systeem dat ik zelf doe. Ik ben mezelf continu aan het verbeteren, op zoek naar de beste versie van mezelf, maar niets is ooit goed genoeg en alles kan altijd beter. Dit zorgt ervoor dat ik altijd het gevoel heb dat er iets mist in mijn leven, dat er een leegte is, en die leegte probeer ik op te vullen met eten.

In totaal zijn er 27 verschillende programmeringen, en welke programmering jij ook hebt, je kunt er van uitgaan dat deze er bij jou voor zorgt dat je eetbuien hebt!

Het probleem met je programmering is dat het dominant is, en werkelijk alles wat je doet beïnvloed. Ondanks dat ik in het begin sceptisch was (ik was tenslotte al erg veel bezig geweest met persoonlijke ontwikkeling en had het gevoel dat ik al behoorlijk wat zelfkennis had als therapeut en psycholoog) kwam ik erachter mijn stuurprogramma inderdaad al mijn gedrag beïnvloedde

Vrije wil was een illusie en ik realiseerde me dat ik slaaf was van mijn systeem. Pas toen ik het systeem begon te doorzien kon ik andere keuzes gaan maken. Het was alsof ik de Matrix zag, opeens was ik me bewust van de drijfveer achter al mijn gedrag. Dit was de grootste doorbraak die ik ooit heb ervaren, want doordat ik me realiseerde hoe mijn systeem werkte kon ik eindelijk keuzes maken vanuit vrijheid! Tijdens mijn training LEEF! ga ik met de deelnemers de diepte in om deze programmering te veranderen. Dit is een intens proces waar je behoorlijk wat moed voor nodig hebt omdat we echt je kern-shit aanpakken.

Een van de belangrijkste resultaten is dat je dan gaat doorkrijgen hoe je systeem je steeds aanstuurt, zodat je je gedrag kunt veranderen en je niet meer de impulsen van jouw systeem hoeft te volgen.

Een kleine truc die jezelf kunt doen om te zorgen dat je nu al je gedrag veranderd is jezelf bewust te focussen op alles waar je trots op bent aan jezelf. Dit zorgt dan wel niet voor een verandering op het niveau van zingeving maar al wel een verandering op het niveau van overtuigingen. En dat in zichzelf kan al een grote invloed hebben op je gedrag!!

Vind je dit artikel waardevol en ken je andere dames die ook willen leren wat de oorzaak is van eetbuien? Deel dan dit artikel met ze via de onderstaande Social Media knoppen!