Diëten is niet de oplossing tegen eetbuien!

door | sep 8, 2019 | 12-weekse Eetbui-vrij leven challenge, Blog | 0 Reacties

Diëten is niet lief zijn voor jezelf!

Zoals ik in mijn blog –nu-90kg-na-een-wekenlange-eetbui-marathon– heb verteld heb ik wekenlang slecht voor mezelf gezorgd en ben ik ongelooflijk aangekomen. Nu mag ik EINDELIJK weer lief zijn voor mezelf! Dit betekent niet dat ik ga diëten of mezelf ga verbieden bepaalde dingen te eten. Daarentegen ga ik mijn gevoel op nummer 1 zetten en dingen eten die mij een goed gevoel geven. Waarschijnlijk wordt het een pittige week, maar ik kijk ernaar uit om na lange tijd weer volledige zelfliefde en energie te voelen.

Meditatie, niet diëten, is de sleutel tot Eetbui-Vrij Leven.

Op dag 1 ben ik om half 6 ’s ochtends opgestaan en heb ik een half uur gemediteerd. Omdat ik dit wekenlang niet heb gedaan, merkte ik tijdens de meditatie dat mijn gedachten werkelijk OVERAL waren! Na een tijdje kreeg ik eindelijk mijn rust en voelde ik me geweldig en gevuld met zelfliefde. Als je dit ook wil uitproberen, raad ik je aan om HIER op Youtube mijn Magic Morning Meditatie te bekijken:

Omdat ik niet gewend was dat mijn wekker weer zó vroeg afging, vond ik het lastig om vroeg in de ochtend op te staan. Vandaar dat ik heel trots ben dat dit mij zonder snoozen is gelukt! Tot slot, is mijn doel voor vandaag: mezelf weer helemaal focussen op lief zijn voor mezelf! Lief Zijn Voor Mezelf betekent dat ik deze challenge dus niet begin met diëten!

Meditatie

Afkicken van mijn suikerverslaving zonder te diëten

Dag 2 van mijn Eetbui-Vrij Leven project kom ik mezelf behoorlijk tegen. Omdat ik nu écht aan het afkicken ben van alle suikers die ik de afgelopen weken heb gegeten, merk ik vandaag dat ik heel weinig energie heb. Doordat ik zó slecht voor mezelf heb gezorgd, is mijn conditie ontzettend achteruit gegaan. Ook is mijn kracht weg en ben ik op deze tweede dag van de challenge echt aan het strugglen. Tóch heb ik na mijn werk een pittige training gedaan en voel ik mij hier voldaan over.  Ondanks dat het zwaar is ben ik trots op mezelf, en dat is liefdevol. Daarom focus ik me deze 12 weken juist NIET op diëten, maar doe ik dingen die op de korte of lange termijn goed voor mij zijn.

Helpt koud douchen tegen eetbuien?

Wist je dat koud douchen ontzettend goed voor je is? Hiermee leer jij jouw lichaam te ‘’dealen’’ met moeilijke omstandigheden. Als gevolg hiervan zeg je na een lange dag werken makkelijker ‘’ja’’ tegen een bezoek aan de sportschool, in plaats van hangen op de bank met een zak chips. Ik sluit de dag lekker af met een koude douche en mijn anti-eetbui shake, zodat ik in de avond geen behoefte meer heb aan snaaien.

De emotie-eter in mij vecht tegen de ‘’verstandige’’ ik..

En ja hoor, het is dag 3 en ik had het al zien aankomen: ik heb een verschrikkelijke dip. Ik heb slecht geslapen, ik ben moe en… ik wil alleen maar snaaien! Mijn hoofd zegt tegen mij dat ik een salade zou moeten eten, maar mijn lichaam zegt dat ik zin heb in iets lekkers (lees: iets ongezonds). De reden dat ik hier niet aan wil toegeven, is niet omdat ik aan het diëten ben, maar omdat ik weet dat een zak chips mij geen goed gevoel gaat geven. 

 

Dealen met een suikerverslaving
Hoewel ik al voorbereid was op dit gevoel, is het toch anders op het moment dat je het ervaart. Omdat ik een emotie-eter ben en een suikerverslaving heb, weet ik dat ik er niet ‘eentje’ ken nemen. Als ik eenmalig toegeef aan mijn drang aan suiker dan ga ik echt doorslaan. De gedachten “Fuck it, ik ben nu echt te moe” en “Dan ga ik morgen wel diëten en een dag wat strenger zijn” spoken door mijn hoofd. Ik voel me rot en ik heb zo’n sterke drang naar eten. Ik weet dat als ik nu iets lekkers eet dan ik dan rust ervaar en me weer even goed voel. Maar ik weet ook…
Dat goede gevoel duurt maar heel kort, en morgen extra streng voor mezelf te zijn en te gaan diëten is niet liefdevol voor mezelf. Goed voor mezelf zorgen, houdt vandaag in dat ik mijn anti-eetbui shake neem en lekker vroeg naar bed ga.

Laat mij in het commentaarveld hieronder weten:

Wat zijn de momenten waarop jij het moeilijk hebt?

Wat zijn de excuusjes die jij tegen jezelf zegt om te gaan snaaien?

Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.

Bah! Ik zit nog steeds in een dip

Na een superzware dag gisteren heb ik vandaag nog steeds last van mijn dip. Ik ben op het moment bezig met de voorbereiding van mijn workshop ‘’Leef’’. Dit wordt ontzettend leuk, maar door mijn dipje heb ik echt weinig energie om hieraan te werken. Omdat ik jullie ook mijn moeilijke dagen wil laten zien, heb ik besloten om door te blijven filmen. Daarmee wil ik jullie meegeven dat het zeker niet makkelijk is voor mij om in 1 keer de switch te maken en de baas te worden over mijn eetbuien.

Lekker uit eten met mijn vriend en nog steeds lief voor mezelf!

Ondanks mijn dipjes de afgelopen dagen ben ik toch heel goed voor mezelf geweest. Allereerst, ben ik elke dag vroeg naar bed gegaan. Daarnaast heb ik gemediteerd en veel bewogen. Maar, het allerbelangrijkste is: ik heb niet gesnoept! Ik vind dat ik daar best trots op mag zijn!

Jezelf sexy voelen is een mindset!

Vanavond ga ik lekker uit eten met mijn vriend bij een fijn visrestaurant en gaan wij er een gezellige avond van maken! Laat hier geen misverstand over bestaan – lief zijn voor jezelf betekent ook zeker dat je lekker moet genieten van het leven. Hoewel ik van maat 38 naar 46 ben gegaan, vind ik mezelf nog steeds sexy als ik in de spiegel kijk. Jezelf sexy voelen heeft dan ook niks te maken met je omvang; het is een mindset!

Don’t worry, be happy 🙂

Het is ontzettend belangrijk om een balans te houden en niet uit paniek ALLÉÉN MAAR biologisch te eten of ALLE ongezonde maaltijden uit je leven te schrappen. Het állergezondst is namelijk om te genieten van je leven en gelukkig te zijn. Daarom vind ik dat het zeker moet kunnen om jezelf op iets lekkers te trakteren als je de hele week goed voor jezelf hebt gezorgd!

.

Een kleine update na 5 dagen: ik merk al dat mijn broek losser zit en dat mijn buik niet meer zo opgeblazen is.

Na een avondje uit weer lekker opladen voor een nieuwe week zonder eetbuien

Het is vandaag zaterdag. Ondanks dat ik gisteren gezellig uit eten ben geweest met mijn vriend en (6!) prosecco’s heb gedronken, ben ik vandaag toch opgestaan met het gevoel dat ik goed voor mezelf wil zorgen. Ik wil niet weer toegeven aan mijn gewoonte van vroeger om op de bank te hangen en te snaaien. En dat is nou nét de uitdaging!

Omdat ik heb ontbeten vóór het sporten, heb ik ontbeten zonder koolhydraten. Op die manier kan mijn lichaam geen beroep doen op suikers in mijn lichaam en begint het direct met vet te verbranden.

In het weekend neem ik vooral de tijd om mijn energie op te bouwen en mij voor te bereiden op een drukke week waarin ik nog steeds goed voor mezelf wil zorgen. Ik ben benieuwd of dit jou ook lukt als je niet veel te doen hebt (bijvoorbeeld in het weekend). Voor mij was het vroeger altijd heel lastig en hing ik gerust het hele weekend snaaiend op de bank…

Eten is geen opvulmiddel

Naar de sauna…

Ik ging vandaag naar de sauna met een vriendin die ik ongeveer 2 maanden niet had gezien. Dus, zij wist nog niets af van mijn challenge en ook niet dat ik zoveel was aangekomen. Hierdoor kreeg ik onverwachts een gevoel van afkeer voor mijn eigen lichaam. Ik dacht: ‘’wat zal zij wel niet denken als zij me zo naakt ziet?!’’. Het lijkt erop dat deze afkeer voor onszelf de échte reden is dat wij diëten. Echter, diëten is geen oplossing omdat het op zichzelf eetbuien uitlokt. Hier is mijn 10-daagse ‘Cut the crap’ challenge ook op gericht. Als je hierin geïnteresseerd bent en er meer over wilt weten, kun je een kijkje nemen op mijn website.

”Goed eten en slecht eten bestaat niet”

Als ik mijn ‘Lief zijn voor mezelf’ methode aanhoud, vraag ik mezelf niet waar ik trek in heb als ik honger heb. In plaats daarvan vraag ik mezelf hoe ik mij wil voelen tijdens het eten en als ik heb gegeten. Eigenlijk bestaat er niet zoiets als ”goed” eten en ”slecht eten”. Daarom ben ik ook geen voorstander van diëten, omdat het téveel de nadruk legt op: ‘DIT mag je wel eten en DAT mag je niet eten’. Het is alleen wel zo dat voedzaam eten een beter effect heeft op ons lichaam.

 

Geen honger meer? Stop dan met eten..

Tijdens het eten, eet ik volgens de Japanse Hara Hachi Bu methode. Deze methode houdt in dat je nooit eet tot je vol zit. Je eet simpelweg tot het moment dat je geen honger meer hebt, maar tegelijkertijd niet vol zit. Tot slot, kan ik na de eerste week al zeggen dat mijn lichaam ontzettend is veranderd. Dus, op naar de resterende 12 weken waarin ik élke dag lief ga zijn voor mezelf!

Hoe wil ik mij voelen? Als een vette hamburger of als een frisse salade?

Vandaag alweer dag 7 van de 12-weekse ‘Lief zijn voor mezelf’ challenge! Ik heb in mijn leven allerlei diëten gevolgd en 1 ding is zeker: ik ben er nooit gelukkig van geworden. Daarom geloof ik er heilig in dat je prima kunt afvallen zonder te diëten. Wat dat betreft ben ik het levende voorbeeld. Na 7 dagen merk ik echt een verschil. Mijn kleren zitten anders en gevoelsmatig sta ik ook positiever in het leven.