Waarom heb jij je eetbuien niet onder controle?

Eigenlijk begint het bij mij ’s avonds al, mijn goede voornemens voor de volgende dag. Morgen heb ik mijn eetbuien onder controle!! Ik ben vol energie. Ik ga gezond eten. Natuurlijk ga ik sporten. En ook nog mediteren. Allemaal gedachten die ik heb voordat ik ga slapen. En als ik wakker wordt borduur ik daar op verder. Ik heb altijd het volste vertrouwen dat vandaag een fantastische dag wordt.

Ik geloof dat ik superwoman ben!

Elke ochtend is hetzelfde: als ik mijn eerste bakkie koffie drink ben ik er van overtuigd: Vandaag heb ik echt mijn eetbuien onder controle!! Maar dan, soms is het als ’s middags, soms pas ’s avonds, kom er een moment dat ik al mijn goede intenties vergeet en ik me realiseer dat ik een heel pak koek naar binnen heb gewerkt. Huh? Wat is er gebeurd?!!

Wanneer begint het gevecht?

Waarschijnlijk ken jij dat ook. Je begint je dag vol goede voornemens maar wordt al snel afgeleid door alles wat je overkomt. Voordat je het weet val je terug in je slechte gewoontes. ‘S ochtends eet je gezond en ben je lief voor je lijf, ’s avond prop je jezelf vol met alles wat zoet en vet is. Er zijn moment dat je daar bewust bij bent, en vecht je tegen je eetbuien. Je worstelt echt met dat ‘slechte deel’ dat het van je over wilt nemen. Wellicht win je dat gevecht soms ook en heb je voor dat moment in ieder geval wel je eetbuien onder controle.

Het gebeurt voor je er erg in hebt…

Er zijn ook momenten dat dit ‘slechte deel’ zo sluw is dat je niet eens door hebt dat je de controle kwijt bent….. tot het te laat is. De argumenten die dit hongerige deel van jouw brein had om nu toch echt even een patatje oorlog, een frikadel en een kaassoufle te eten, leken heel logisch. Pas nadat je jezelf helemaal vol hebt gestopt realiseer je je een beetje verslagen wat er gebeurd is.

Je hebt inderdaad geen controle over je eetbuien

“Ik verlies compleet de controle over mezelf” beschreef een cliënt toen ze over haar eetbuien vertelde. Waarschijnlijk voelt het zo, dat je de controle verliest op het moment dat je slechte gewoontes het weer van je goede voornemens winnen. En eigenlijk is dat ook wel zo. Als jij de controle verliest neemt het primitieve deel van jouw brein het over van je vrije wil. Je doet dingen die voelen alsof ze niet horen bij wie jij bent.

Heb jij ook een gespleten persoonlijkheid?

Het is eigenlijk net alsof er 2 versies van onszelf bestaan. Je vrije zelf, dat deel van jou dat altijd de juiste keuzes maakt, en je primitieve zelf, dat deel van jou dat instinctief reageert en onmiddellijke bevrediging wilt. Ons vrije zelf staat overdag aan het stuur. Je voelt je krachtig en gedisciplineerd en alles gaat goed, totdat je emotioneel wordt uitgedaagd. Misschien heb je haast, ben je gefrustreerd, voel je je alleen of zie je jezelf in de spiegel en vind je jezelf veel te dik. Hoe heftiger de emotie, hoe meer controle jouw primitieve zelf krijgt over je gedrag!

Hi! Ik ben jouw innerlijke holbewoner!

Heb je het gevoel dat je de controle verliest? Nou, dan staat op dat moment je primitieve zelf aan het stuur van je leven. In dit artikel over de oorzaak van je eetbuien beschrijf ik dat er 27 verschillende versies zijn van ons primitieve systeem. We worden allemaal beïnvloed door 1 van die 27 systemen. Bij ieder systeem gebruikt het primitieve deel andere argumenten om je ervan te overtuigen dat het slim is om nu een eetbui te hebben.

Welke argumenten heeft jouw primitieve zelf om een eetbui te hebben?

Stel je eens jouw vrije zelf voor met al de geweldige eigenschappen die je dan hebt. Stel je nu eens voor dat jij echt vanuit je vrije zelf gaat leven, dat je altijd fit en gezond bent en je eetbuien volledig onder controle hebt. Misschien ga je dan wel helemaal stralen, maar misschien is er ook een klein stemmetje in je hoofd dat tegen je zegt:

“Ja hoor, leuk geprobeerd! Maar ik heb al vaker geprobeerd om te veranderen!” of:
“Dit gaat mij nooit lukken. Misschien werkt het voor anderen, maar niet voor mij!” of:
“Doe nou niet zo dom, dat is toch niet realistisch!” of
“Ja!! Ik ga er echt voor! Morgen begin ik! Nu eerst nog even dat pak koekjes leegeten!”
Nou, dat is dus jouw primitieve zelf. Zo kun je een oneindig aantal varianten in je hoofd horen die je duidelijk willen maken dat je maar beter normaal kan doen, in plaats van te fantaseren over wie je wilt zijn. Die stemmetjes (en soms ook Brulapen!) zijn dus je jouw instinctieve deel, en als je je daar niet van bewust bent kan het wel eens zijn dat dit deel in jouw leven aan het stuur staat.
Laat mij in het commentaarveld hier onder weten:
Wat is voor jou nou de meest herkenbare versie? Dat stemmetje in je hoofd, hoe praat dat meestal?
Ben je jezelf constant naar beneden aan het halen of moedig je jezelf aan?
Wie heeft de leiding over jouw leven? Jouw vrije zelf of je primitieve zelf?
Welke argumenten gebruikt jouw primitieve deel om je ervan te overtuigen dat je nu een eetbui kunt hebben?
Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.

Alles waar je aandacht aan geeft groeit

Als jij je niet bewust bent van jouw primitieve zelf is het erg makkelijk om de controle over je leven te laten nemen. Voordat je het weet heb je negatieve gedachten en komt jouw primitieve zelf met argumenten om te snoepen.

Je doet het jezelf aan!

Wat de meeste mensen niet weten is dat ons brein trainbaar is. Elke gedachte, elke handeling creëert neurologische paden in je brein. Hoe vaker je die paden bewandeld, hoe makkelijk het wordt om dat pad te bewandelen. Je bent dus continu jouw brein aan het trainen, ook als je ‘slechte’ dingen doet. Deze kennis is niet nieuw en wordt bijvoorbeeld ook in het boek Train Your Brain To Get Happy beschreven. Toch is het iets dat echt goed tot je door mag dringen en daarom herhaal ik het nog een keer: 

Je gedachtes en gedrag trainen jouw brein om nog beter te worden in die gedachtes en dat gedrag!

Een snelle reminder?

Download deze afbeelding als schermachtergrond op je mobiel!

Hoe train jij jezelf om eetbuien te krijgen?

Helaas zijn wij ontzettend goed in het trainen van onze primitieve zelf. Want wat gebeurd er als jij merkt dat je de controle over je eetbui verliest?

=
We visualiseren ons wat we allemaal willen gaan eten.
=
Je bedenkt je aan dat eten gaan komen.
=
We stellen ons voor waar we dat gaan eten (zodat niemand ons betrapt).
=
Fantaseren hoe lekker alles proeft.

We stellen ons dat niet alleen voor, het is al bijna alsof we het echt ervaren! Het kwijl loopt zo ongeveer uit je mond bij de gedachte alleen al! Hoe sterke de emoties die je bij die gedachten hebt, hoe groter de neurologische paden. Dus…. of je nou van je eetbuit geniet, of dat je er als een ware weighloss ninja tegen vecht hoe sterker de emotie, hoe groter de neurologische paden.

Ik ga geen eetbui krijgen! Ik heb nu mijn eetbuien onder controle!!

Helaas! Ook die gedachten helpt niet. Want als jij denkt: ik heb nu mijn eetbuien onder controle, denk je nog steeds aan eetbuien.
Zelfs als je denk dat je het niet gaat doen ben je aan het trainen dat je een eetbui gaat krijgen. Waarom? Omdat de eetbui in je gedachten is, ook als je er tegen aan het vechten bent. Als je al die gedachten hebt, wat denk jij dat je dan voor neurologische verbindingen worden aangemaakt? Om komkommer te eten en te sap-vasten?! Natuurlijk krijg je met zulke gedachten je eetbuien nooit onder controle.

Je eetbuien onder controle krijgen door je brein te veranderen

Het komt er op neer dat jij als emotie-eter je brein fantastisch hebt getraind om eetbuien te krijgen. Je obsessieve gedachten en de hoeveelheid emotie die gepaard gaat met je gevecht zorgen ervoor dat je neurologische paden snelwegen zijn. Het veranderen van deze neurologische snelwegen is niet makkelijk. Tijdens mijn workshop LEEF! werken we op een dieper niveau aan de onderliggende patronen die jouw eetbuien in stand houden en leer je welke gedachten jij nodig hebt om je brein te veranderen.

Zo kun jij zelf je brein herprogrammeren

Hoe kun jij je brein zo programmeren dat je je eetbuien onder control krijgt? Je hersens werken eigenlijk als een spier. Hoe vaker je iets doet hoe gemakkelijker het zal worden.
Besef je je wel eens hoe vaak je dezelfde gedachten hebt? Marci Shimoff schrijft in haar boek Happy For No Reason dat we wel 60.000 gedachten per dag hebben.
Volgens haar zijn 80% van deze gedachten negatieve gedachten. Auch! Maar dat is nog niet het ergste:  95% van die gedachten zijn elke dag hetzelfde! 😱 Geen wonder dat het zo lastig is om te stoppen met die klote eetbuien!!

95% van onze gedachten zijn elke dag hetzelfde, en 80% van deze gedachten zijn negatief!

Waarom heb je deze gedachten?

Al deze gedachten worden gevormd door neurologische paden in je hersenen. Je kunt je deze neurologische paden voorstellen als de infrastructuur in ons land. Paden die veel gebruikt worden zijn als snelwegen zo breed terwijl paden die weinig worden gebruikt overgroeide bospaadjes zijn die soms zelfs helemaal verdwijnen.
Hoe vaker je iets doet hoe dikker de neurologische verbinding zal worden.

Je brein kent niet het verschil tussen werkelijkheid en verbeelding

Het mooie is  dat je iets niet daadwerkelijk hoeft te doen om neurologische verbindingen aan te maken maar dat je je ook kunt voorstellen dat je iets doet.
Onderzoek met spiegelneuronen heeft namelijk aangetoond dat je hersens geen verschil maken tussen dingen die werkelijk gebeuren of dingen die je je inbeeld. Dit is voor het eerst aangetoond door Rizzolatti in de 80er jaren toen hij hersen onderzoek deed met resus aapjes.
Hij kwam er achter dat precies hetzelfde gedeelte in de hersenen van de aapjes oplichtte als ze iets zelf deden of als ze hem iets zagen doen.
 Dit onderzoek is verder uitgebreid naar mensen, en hersenscans bij mensen tonen aan dat hetzelfde gedeelte van je hersen wordt gebruikt als je iets doet of als je je voorstelt dat je iets doet en zelfs als je iemand anders iets ziet doen!

Herprogrammeer je brein

Je kunt je brein herprogrammeren en nieuwe neurologische paden aanleggen door je voor te stellen hoe jij zou omgaan met een eetbui als jij zou reageren vanuit je vrije zelf.
De bedoeling is niet dat je je dit alleen visualiseert (inbeeld), maar dat je je ook verplaatst in het gevoel en de gedachten die je dan hebt. Visualiseer niet dat de drang naar een eetbui er niet is, beeld je in dat die drang er wel is, en stel je voor hoe jij met die drang omgaat als jij kunt reageren vanuit je vrije zelf.  Hoe ga jij om met je drang naar snoep als jij rustig bent, liefdevol bent, wijs bent.

Put it into practice:

Stel je in zo veel mogelijk detail voor dat je een eetbui voelt aankomen.

  • Welke gedachten heb je?
  • Hoe voel je je?
  • Wat doe je?
Vraag jezelf af, welke kwaliteiten, eigenschappen of vaardigheden heb jij nodig om nu gezond met deze situatie om te gaan. Denk aan…

  • Rust
  • Vrijheid
  • Vertrouwen
  • Zelfliefde
  • Geborgenheid
  • Moed
  • Dankbaarheid
  • etc
Stel je voor hoe jij zou reageren als je op het moment dat een eetbui er aan komt toegang zou hebben tot die kwaliteiten

  • Welke gedachten denk je dan?
  • Hoe voel je je dan?
  • Wat doe je dan?
Besef je dat het OK is als je gevoelens niet veranderen. Misschien voel je je nog steeds gestresst, eenzaam of teleurgesteld. Dat mag. Vraag je af hoe jij met die gevoelens zou omgaan als je zou reageren vanuit je vrije zelf. Wat zou je dan doen?

 

Dagelijks oefenen als je echt je eetbuien onder controle wilt krijgen!

Dus… Hoe vaker jij je dit voorstelt hoe beter de nieuwe neurologische verbindingen zullen worden en hoe makkelijker het zal zijn om vanuit je vrije zelf te leven. Daarom raad ik je aan om ten minste elke ochtend deze oefening te doen en je voor te stellen hoe jouw leven er uit kan zien als jij leeft vanuit je hogere zelf! Dat betekent gaan met die banaan en met nog meer toewijding je positieve gedachten denken als je negatieve gedachten!

P.S. Ken je een vriendin die ook altijd op dieet is maar nooit afvalt? Wellicht doet zij ook aan emotie eten en wil ze leren hoe ze haar eetbuien onder controle kan krijgen. Je kunt dit artikel via de Social Media knoppen hier onder delen.