Volg deze stappen om eetbuien te stoppen

door | jan 29, 2020 | Blog, Hoe eetbuien stoppen | 0 Reacties

Hoe kan ik mijn oefeningen het beste oppakken?

Deze week was het weer tijd voor mijn ‘Vraag aan Rose sessie’, waarin ik vragen beantwoord uit mijn community. De vraag van deze week was als volgt: Hoe kan ik mijn oefeningen het beste oppakken? Daarbij leg ik ook uit wat je kunt doen om je eerbuien te stoppen als ze weer dreigen op te komen.

Op mijn Youtube kanaal kun je de sessie volgen waarin ik uitleg, hoe je weer kunt beginnen met je oefeningen wanneer je een tijdje op het verkeerde pad bent geraakt.

Hoe kun je weer in verbinding komen met jezelf?

Wat is er nodig om weer goed te beginnen, zodat je weer stap voor stap een eetbui-vrij leven kunt opbouwen?
We hebben natuurlijk allemaal momenten waarop we afgeleid zijn en onze prioriteiten buiten onszelf plaatsen, zoals het bezig zijn met je familie of werk.

De allereerste stap voor verandering en is altijd bewustwording. Hoe ik bewustwording creëer in mijn programma is afhankelijk van het niveau waar iemand op is en het voorwerk dat gedaan is.

Bij het creëren van een eetbui-vrij leven, zijn er drie factoren waarnaar gekeken wordt.

Het eetbui-vrije denken; hoe obsessief ben je bezig met voeding en het behouden van controle in je leven?

Het voelen; wat zijn de onderliggende gevoelens die jouw gedrag motiveren? Handel je bijv. vanuit angsten?

De voeding; heb je de juiste stappen genomen voordat je veranderingen doorvoert in je voeding?

Deze vragen zijn superbelangrijke vragen die je jezelf moet stellen om bewustwording te creëren. Tijdens mijn ‘Vraag aan Rose sessie’ ga ik hier iets uitgebreider op in. Ben je benieuwd naar meer informatie over de drie stappen, check dan het filmpje hier.

Bewustwording creëren door meditatie; hoe werkt dat?

Om bewustwording te creëren, heb ik een aantal tips. Één van de dingen dat helpt, is ‘Mindfulness meditatie’. Hiermee train je je bewustwording. Het gaat niet over niet nadenken, maar over dat je je onwijs bewust wordt van waar je met je gedachten mee bezig bent.
Er staan in de online leeromgeving van de ‘Lief zijn voor mijn lijf Sisterhood’ veel meditatie video’s die je kunt doen. Je gaat zitten en je focussen op één ding, bijv. wat je hoort of ziet om je heen. Op het moment dat je je aandacht focussed, zul je merken dat je misschien allerlei gedachten krijgt die jouw focus afleiden. En dat is een leermoment voor jou. Het doel van het creëren van bewustwording is niet dat je met je aandacht gefocussed blijft, maar dat je doorkrijgt wanneer je wordt afgeleid. Dat is onder andere hoe je je bewustzijn traint.

Waarom het trainen van je brein belangrijk is

Uit onderzoek blijkt dan ook dat het belangrijkste gedeelte dat verantwoordelijk is voor je zelfregulatie, het ‘nee’ kunnen zeggen tegen iets lekkers, de voorkant van je brein is en onderdeel is van je prefrontale cortex. En het is heel interessant om te zien dat wanneer je je bewustwording traint, dat dit ook daadwerkelijk te zien is aan de voorkant van je brein op een hersenscan.

Ik raad daarom ook aan om dat dagelijks te doen, al is het 5 minuutjes.
Om bewust te zijn van waar je mee bezig bent, moet je je brein dus trainen. Dan pas kun je de volgende stap zetten. In mijn individuele coaching begint het altijd met de zelfonderzoek oefeningen. We kijken dan naar de diepere onderliggende oorzaak achter al jouw gedrag. Eetbuien stoppen bereik je dan ook door eerst aandacht te besteden aan zelfonderzoek.

Heb je al individuele coaching van mij gehad, een ‘Mindset programma’ gevolgd of heb je meegedaan aan de ‘28-daagse Eetbui-vrij leven Experience’? Dan weet je dat bij allen het begint met zelfanalyse- en oefeningen voor bewustwording. In de ‘28-daagse Eetbui-vrij leven Experience’ gaan we nog een stapje verder, namelijk het starten met bepaalde supplementen die de chemische balans in je hersens stimuleren

Eetbuien stoppen; hoe pak je je gezonde lifestyle weer op?

Heb je de ‘28-daagse Eetbui-vrij leven Experience’ al gedaan, maar weet je niet hoe je het nu verder moet oppakken? Dan adviseer ik om in ieder geval 5 minuten per dag de bewustwordingsoefeningen te doen, in combinatie met het nemen van supplementen om de werking van je brein en je stofwisseling positief te stimuleren. Als je dat een week of twee hebt geoefend, dan kun je pas door naar de volgende stap.

Maar pas op; want de grootste fout die wij als ‘emotie-eters’ altijd maken, is dat we alles in één keer voor elkaar willen krijgen. Als je alles in één keer doet dan is dat een perfect recept voor een disaster. Het alles in één keer doen, zet een ontzettende druk op je schouders. Dit zorgt voor meer stress en op het moment dat je er niet in slaagt om alles in één keer gedaan te krijgen, kan het een gevoel van ontevredenheid veroorzaken. 

Heb geduld met jezelf. Het gaat niet om het einddoel, maar om de weg ernaartoe. Elke keuze en stap die je maakt, beïnvloedt de richting van waar je naartoe gaat. Maak je de juiste stappen en keuzes, dan bereik je daarmee ook je gewenste einddoel.

Dus wees lief voor jezelf en accepteer dat je de weg naar een eetbui-vrij leven, stapje voor stapje moet bewandelen. Mediteren om bewustwording te creëren is dan ook absoluut de allereerste stap in het stoppen van je eetbuien.