Intermittent fasting als oplossing voor eetbuien?

door | sep 22, 2019 | 12-weekse Eetbui-vrij leven challenge, Blog | 0 Reacties

 

Een goed plan is het halve werk

Ik ben alweer beland bij week 3 van mijn ‘Lief zijn voor mezelf’ challenge. De afgelopen weken heb ik mijn (tijdelijke) ongezonde lifestyle helemaal omgegooid. Om weer terug te gaan naar mijn ‘oude ik’ heb ik de afgelopen weken elke dag goed voor mezelf gezorgd. Bijvoorbeeld mijn Fantastic 4, hebben mij hierbij enorm geholpen. 

De afgelopen tijd merk ik dat ik moeite heb met het toekomen aan bepaalde dingen die op mijn to-do lijst staan. Soms merk ik gewoon dat ik achter de feiten aanloop. Om te kijken hoe ik dit beter kan organiseren, heb ik vandaag een afspraak met mijn business coach.

Ik heb in ieder geval wel afgelopen vrijdag mijn maaltijden en boodschappen voor vandaag gepland. Als ik dit niet doe, is de kans namelijk heel groot dat ik na mijn werk weer zwicht voor een ongezonde snack. Na een keiharde training vanochtend heb ik met mijn anti-eetbui shake en salade mijn voedingsstoffen weer aangevuld. Kortom, ik voel me heerlijk en helemaal klaar voor deze dag!

Meditatie en zelfliefde verminderen eetbuien

Door dagelijks meerdere malen te mediteren voel ik zoveel zelfliefde en dat voelt supergoed! Hierdoor heb ik meer motivatie om goed voor mezelf te zorgen en heb ik minder eetbuien. Daarentegen, als ik slecht voor mezelf zorg voel ik mij slecht en heb ik weinig zelfliefde. Hierdoor heb ik weer minder motivatie om goed voor mezelf te zorgen en maak ik slechte keuzes. Het gevolg hiervan is dat ik meer last heb van eetbuien. Dus, wees lief voor jezelf en je krijg er weer zelfliefde voor terug!

Kleine update na 2 weken:

Ik merk dat ik veel lekkerder in mijn vel zit en lekker veel energie heb om dingen te doen. Ook merk ik lichamelijk een verandering, doordat mijn kleren veel wijder beginnen te zitten. Dus, de komende tijd draag ik mijn kleding lekker baggy met een riem zolang ze nog lekker zitten.

Soms gaat niet alles volgens plan..

Vandaag alweer dag 16 en ik ben ontzettend vermoeid na een lange dag werken. Doordat ik helaas mijn anti-eetbui shake ben vergeten, heb ik echt zóveel honger en een ontzettende hoofdpijn! Hierdoor ben ik weer chagrijnig en voel ik me minder lekker in mijn vel. Maar, in tegenstelling tot vroeger kwam het gelukkig niet in me op om een snack te halen bij het benzinestation.

Nog ruim een uur te gaan voordat ik thuis ben en kan eten, en ik heb HONGER….. 

Onderweg naar huis sta ik in een verschrikkelijke file. Tegen de tijd dat ik thuis ben en gekookt heb, is het alweer 7 uur voordat ik kan gaan avondeten. Om te voorkomen dat mijn lichaam nog meer uit balans raakt, neem ik direct een anti-eetbui shake bij thuiskomst. Als ik dit niet zou doen, zou ik tijdens het koken tegen mezelf zeggen ‘’ik neem ff een stukje van dit’’, of ‘’even iets kleins eten kan geen kwaad’’. Door mijn anti-eetbui shake zijn mijn tekorten weer even bijgevuld en kan ik gerust koken zonder die krampachtige drang te hebben naar eten. Kortom, ik ga vandaag lekker genieten van mijn zelfgemaakte viscurry. Mijn plan is om te eten totdat ik genoeg heb gehad, maar niet propvol zit.

Het is geen wereldramp als je dag een keer niet volgens plan gaat

Als ik vroeger slechte keuzes maakte voor mezelf dacht ik ‘’nou mijn dieet is vandaag mislukt, dus dan kan ik nu net zo goed toegeven aan mijn eetbui’’. Of, ‘’het gaat vandaag allemaal niet zoals ik had gepland, dus dan kan het net zo goed 100% fout gaan’’.

Zoals jullie hebben gelezen in mijn tweede blog vind ik het superfijn om vooruit te plannen. Als dit een keer niet lukt probeer ik negatieve gedachtes te vermijden. Het kan namelijk altijd wel gebeuren dat je vergeet om je voor te bereiden, maar dit is geen reden om toe te geven aan een eetbui.

Ondanks dat ik dus vandaag mijn anti-eetbui shake was vergeten, neem ik deze alsnog vanavond en ga ik lekker ontspannen en goed voor mezelf zorgen.

Wat zijn voor jou de momenten waarop je voor jezelf excuusjes maakt om van je gezonde eetpatroon af te stappen?

Laat het me weten in het commentaarveld hieronder!

Emotie-eters willen compenseren voor hun eetbuien

Ik wil het vandaag op dag 17 met jullie hebben over letterlijk en figuurlijk: SHIT.
Het is namelijk zo dat emotie-eters dingen veel dingen doen om te compenseren voor hun eetbuien. Denk bijvoorbeeld aan diëten, sporten, het gebruik van laxeermiddelen of overgeven. Waarom? Heel simpel: om dat vreselijke rotte gevoel van na een eetbui weg te nemen. Doordat je zoveel shit eet, ontstaat de behoefte om die shit uit je lichaam te krijgen.

Eetbuien hebben invloed op onze ontlasting

Als ik vroeger na een dag met enorme eetbuien naar de wc ging, produceerde ik echt superweinig ontlasting. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat alle shit die ik had gegeten nog steeds in mijn lichaam zat. Zoals je wellicht ook wel kunt herkennen bij jezelf, is dit niet een fijn gevoel. Als gevolg van mijn gezonde lifestyle nu, kan ik jullie vertellen dat mijn grote boodschap op de wc deze dagen ook letterlijk GROOT is. Als ik ’s ochtends naar de wc ga nadat ik gesport heb, gaat alle shit er werkelijk in 1 keer uit! Hierdoor voelt mijn lichaam zich echt gereinigd en verlicht.

Herken jij dit ook?

– Als je veel hebt gepoept, dat je dan zoiets hebt van, ach..lekker, al die shit is eruit! Of…

– Als je veel hebt gegeten en je hebt maar een klein drolletje, dat je zoiets hebt van: ‘’oh..wat een teleurstelling! Dus al die troep zit nog gewoon in mijn buik!’’

Wat te doen als je moe bent?

Het is vandaag dag 18 en ik moet zeggen dat ik ontzettend slecht heb geslapen. Daardoor voel ik me écht vermoeid en heb ik er moeite mee om mijn eetbuien te bedwingen nadat ik klaar ben met werken.
Dat stemmetje in mijn hoofd zegt: ‘’ik wil iets!’’. Daarbij heb ik niet eens het gevoel dat ik een eetbui krijg, maar ik wil mijn vermoeidheid ergens mee opvullen. Omdat ik weet dat snacken mij alleen maar vermoeider gaat maken, ga ik daar niet aan beginnen. In plaats daarvan ben ik onderweg naar huis even gestopt bij een prachtig bos waar ik lekker tot rust kan komen.

Intermittent Fasting en hoe je dit het beste kunt toepassen

Tijdens mijn wekelijkse ‘Vraag aan Rose’ sessie heb ik het gehad over Intermittent Fasting. In deze blog wil ik een paar leuke vragen vanuit de community over dit onderwerp met jullie delen.

Er zijn verschillende varianten van Intermittent Fasting. Bijvoorbeeld de variant 5/2 houdt in dat je 5 dagen normaal eet en 2 dagen vast. Met vasten bedoel ik dat je op die 2 dagen niet mag eten en alleen water mag drinken. Hiernaast bestaat de variant 16/8, waarbij je 16 uur op een dag niet mag eten en de resterende 8 uur wel. Hierbij wil ik wel benadrukken dat ik geen fan ben van leven volgens regels. Daarom is het belangrijk om voor jezelf na te gaan waarom je nou eigenlijk Intermittent Fasting zou willen doen.

 

Waarom zou je aan Intermittent Fasting doen en hoe belangrijk is ontbijten?

Bij Intermittent Fasting komen bepaalde keuzes kijken, want als je ervoor kiest om niets te eten tussen 20.00 ’s avonds en 12.00 uur ’s ochtends zou je ontbijt moeten overslaan. Voor producenten van ontbijtproducten is dit een totale no go, maar persoonlijk geloof ik er niet in dat ontbijten nodig is. Sterker nog, er is heel veel onderzoek dat aantoont dat het niet uitmaakt wanneer je eet. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel calorieën je op 1 dag binnen krijgt.

Wanneer werkt Intermittent fasting niet?

Nu ik elke ochtend zo hard aan het trainen ben merk ik dat ontbijt overslaan niet meer voor mij werkt. Juist direct na het trainen is het belangrijk om je tekorten weer aan te vullen, met bijvoorbeeld de anti-eetbui shake, anders kun je door het sporten juist eetbuien krijgen.

Wat is gezonder? Vaak of minder vaak eten op een dag?

Er is heel veel onderzoek dat aantoont dat hoe minder momenten je eet op een dag, hoe beter het is voor je lichaam. Dit komt omdat jouw lichaam ontstekingsreacties ervaart op het moment dat het eten moet verteren en de stofwisseling op gang moet brengen. Dus hoe vaker je eet, hoe meer jouw lichaam en je immuunsysteem uitgeput raakt doordat het bezig is met de stofwisseling. Doordat jouw lichaam hierdoor uitgeput raakt, heeft het geen energie meer om aan andere belangrijke processen in het lichaam te besteden. 

Welke manier van Intermittent Fasting werkt voor JOU?

Even alle onderzoeken terzijde; ik denk dat het heel belangrijk is om voor jezelf uit te vinden wat voor JOUW lichaam werkt. Als jouw lichaam in de ochtend behoefte heeft aan ontbijt, dan is het misschien wel goed om te ontbijten. Daarna kun je bijvoorbeeld rond een uur of 3 een grote maaltijd eten. Mocht je nou totaal geen behoefte hebben aan ontbijt en besluiten om Intermittent Fasting van 20.00 tot 12.00 te doen, dan is dat ook prima! Het gaat er uiteindelijk om dat je rustmomenten gedurende de dag hebt waarop je niet eet. Deze rustmomenten zullen ervoor zorgen dat je minder veroudert en dat je bloedsuiker laag blijft. Hierdoor zal je lichaam meer vet gaan verbranden.

Wanneer slaat je lichaam vet op?

Onze stofwisseling werkt als volgt: op het moment dat wij teveel suiker in ons bloed krijgen, wordt er vet opgeslagen in ons lichaam. Doordat wij suikers innemen, maakt ons lichaam insuline aan en berekent ons lichaam hoeveel energie we op dat moment eigenlijk nodig hebben. Wat gebeurt er met het overtollige deel energie? Heel simpel: dit wordt opgeslagen als vet.

Daarom maakt het niet uit op welke tijdstippen je eet, maar het gaat om het totale tijdvenster per dag waarin je NIET eet. Hoe groter dit tijdvenster is, hoe minder je lichaam overgaat op het opslaan van vet. Hierbij wil ik absoluut benadrukken dat ik GEEN voorstander ben van jezelf krampachtig uithongeren! Daarom adviseer ik om jezelf geleidelijk te trainen bij het aannemen van een nieuw eetpatroon, zoals Intermittent Fasting.

Intermittent Fasting en sporten

Op dit moment neem ik elke ochtend voordat ik ga trainen mijn Golden Goodness. Dit is een poeder met allemaal ingrediënten die ervoor zorgen dat er minder ontstekingsreacties in het lichaam ontstaan. Mijn Golden Goodness roer ik door mijn kopje koffie heen en drink ik ’s ochtends op een lege maag, zodat ik tijdens het sporten meer vet verbrand.
Daarnaast zorgt de cafeïne in de koffie ervoor dat ik keihard kan trainen.

Daarna train ik elke ochtend van 7:00 tot 08:00 in de sportschool. Om ervoor te zorgen dat mijn spieren goed kunnen herstellen na het trainen, neem ik mijn anti-eetbui shake. Dit is een proteïne shake met allerlei extra voedingsstoffen die er voor zorgen dat mijn immuunsysteem versterkt, ik geen eetbuien heb en meer energie krijg. 

Geen koolhydraten voor het sporten met mijn unieke manier van Intermittent Fasting

Als er ’s ochtends voor het trainen koolhydraten in je bloed zitten, gaat jouw lichaam die koolhydraten tijdens het sporten verbranden in plaats van vet. Daarnaast is het zo dat jouw lichaam ook suikers van de dag ervoor kan opslaan in de reservetank. Als jij ’s avonds een koolhydraatrijke maaltijd eet, dan slaat jouw lichaam die koolhydraten op als glycogeen. Wanneer je de volgende ochtend dan gaat sporten, verbrandt je lichaam in de eerste 20 minuten dat glycogeen in plaats van het vet. Daarom eet ik zowel de avond ervoor, als op de ochtend voordat ik ga sporten geen koolhydraten. Hierdoor is mijn benzinetank vrijwel leeg als ik ga sporten en begin ik meteen met het verbranden van mijn opgeslagen lichaamsvet. Na het sporten en worden de suikers uit mijn rode bessen smoothie direct gebruikt om mijn benzinetank op te vullen. Dit heeft als gevolg dat deze suikers niet als vet worden opgeslagen. 

 

Wat eet ik gedurende de rest van de dag?

Zodra ik honger krijg in de middag neem ik bijvoorbeeld een salade of een Buddha bowl met bruine rijst of quinoa. Hiermee kun je variëren, maar zorg er in ieder geval voor dat je iets eet met een koolhydraat en zonder proteïne. Daarna maak ik rond 17:00 altijd mijn avondmaaltijd. Hierin verwerk ik altijd iets met proteïne, veel groenten, vetten (zoals avocado’s) en géén koolhydraten. Kortom, ik doe niet aan Intermittent Fasting waarbij ik alleen op bepaalde tijdstippen eet. In plaats daarvan ben ik bewust van wanneer ik wél en geen koolhydraten inneem.

Laat thuis van werk en geen zin om te koken..

Het is alweer dag 19 en mijn planning voor vandaag is een beetje in de soep gelopen. Doordat ik heel laat klaar was met werken had ik geen tijd om boodschappen te doen.

Vandaag ga ik lekker frietjes met kip en avocado eten. Nu denk je misschien: ‘’OMG dit doe je toch niet als je wil afvallen?’’. Maar lief zijn voor mezelf betekent niet dat ik op dieet ben. Als ik een lange dag heb gehad, gun ik mezelf ook af en toe ook een makkelijke maaltijd als ik me daardoor beter voel. Ik zou me namelijk niet OK voelen als ik om 20:00 nog uitgebreid zou moeten staan koken. Dus ik neem een verantwoorde portie friet met een beetje mayo en een gezonde avocado. Na deze maaltijd ga ik weer lekker verder met lief zijn voor mezelf.

Intermittent Fasting en genieten gaat zeker samen!

Het is vandaag dag 20 van mijn 12-weekse ‘Lief zijn voor mezelf’ challenge. Ik ben vandaag heerlijk aan het genieten van een strandwandeling met dit prachtige weer! Hierna gaan we lekker wat eten en drinken bij een strandtent. Omdat ik gisteren wat ongezonder heb gegeten, ga ik vandaag wel kiezen voor een gezonde maaltijd. Dat wordt dus ‘’nee’’ zeggen tegen die heerlijke nachos (lees: koolhydraten) met guacamole en zure room en ‘’ja’’ tegen iets gezonds. In dit geval heb ik gekozen voor lekkere koolhydraatarme olijfjes en een Fever-tree tonic. Overigens kan ik ook ontzettend genieten van iets gezonds, dus ik ga heerlijk genieten van mijn weekend en lief zijn voor mezelf!

Leven volgens het beeld wat je van jezelf hebt

De drie weken van mijn 12-weekse ‘Lief zijn voor mezelf’ challenge zitten erop en ik voel me super! Ik merk echt dat het goed met me gaat en dat de manier waarop ik leef matcht aan mijn ‘ware ik’. Toen ik vroeger last had van eetbuien had ik het gevoel dat ik leefde op een manier die niet bij mijn conceptie van mezelf paste. Ondanks dat ik altijd gedisciplineerd was en waarde hechtte aan mijn gezondheid, lukte het niet om goed voor mezelf te zorgen. Omdat ik weet hoe dat voelt, wil ik met deze challenge aan jou laten zien HOE ik leef als ik echt leef volgens het beeld dat ik van mezelf heb. Hiermee bedoel ik niet hoe ik eruit zie, maar wie ik daadwerkelijk ten diepste ben. Één ding weet ik zeker: een leven met eetbuien hoort niet bij dit beeld.

Naast Intermittent Fasting doe ik meditatie om eetbuien tegen te gaan

Zoals besproken in mijn eerdere blog vind ik het ontzettend belangrijk om meerdere keren per dag te mediteren. Hiermee begin ik in de ochtend tijdens mijn Fantastic 4 en kom ik nog meer in verbinding met mezelf.

Het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie zo ontzettend belangrijk is als je wil stoppen met eetbuien. Door te mediteren train je namelijk je prefrontale cortex, dat het voorste gedeelte is van je brein. In dit deel van je brein zit jouw wijsheid, zelfregulatie en het hoger bewustzijn.

Door middel van wetenschappelijke onderzoeken is bewezen dat als mensen 3 weken lang maar 5 minuten per dag mediteren, dat de massa in het brein verdikt (net als een spier)! Hierdoor rookten, dronken en snoepten ze gaandeweg minder en vielen ze ook af.

Meditatie reguleert je omgang met emoties

Vanuit de evolutie bezien, is het moment dat wij ons mentaal slecht voelen potentieel een gevaar voor ons.

Als de oermens vroeger down werd bij slecht weer en niet naar eten ging zoeken, kon de mens ophouden te bestaan. Op het moment dat wij ons mentaal niet goed voelen, dwingt ons brein ons op zoek te gaan naar comfort. Doordat ons lichaam dan dopamine aanmaakt, gaan wij op zoek naar een bepaalde bevrediging.
Voor emotie-eters betekent dit dat ze op zoek gaan naar eten!

Door middel van meditatie leer jij beter je brein in dit soort situaties te reguleren en beter met je emoties om te gaan. Ik raad je dan ook aan om in ieder geval 5 minuutjes per dag te mediteren. In mijn afspeellijst op Youtube vind je een goede meditatievideo die je kunt gebruiken.