Selecteer een pagina

Proteïne poeders beïnvloeden die chemische processen die in je brein voor eetbuien zorgen

Even een terugblik op je biologielessen van de bovenbouw: Zoals je weet zorgen de verbinding tussen je zenuwcellen voor je gedrag. Gek genoeg raken zenuwcellen elkaar echter niet aan. Tussen twee zenuwcellen (neuronen) is een minuscule ruimte, die de synaptische spleet wordt genoemd. De zenuwcellen communiceren met elkaar door chemische stofjes via de synaptische spleet van de ene zenuwcel naar de andere zenuwcel te sturen. Deze chemische boodschappers heten neurotransmitters. Het zijn deze neurotransmitters die onze gedachten, emoties en gedrag beïnvloeden. 

Waardoor voelen we eigenlijk we eigen?

Het is niet heel romantisch maar gevoelens zijn chemische processen in ons brein. De neurotransmiters in ons brein bepalen hoe we denken, voelen en hoe we ons gedragen.
Stemming, energieniveau, motivatie, rust, stress, alertheid verbinding, het maakt niet uit wat je voelt, er zit een chemische reactie achter. De verschillende neurotransmitters en de verschillende hoeveelheden van de neurotransmitters hebben allemaal een effect op hoe we ons voelen. Instinctief zullen we op gedragsniveau altijd dingen willen doen waardoor we ons goed voelen en daar zijn bepaalde

Hoe zorgt de chemie van je brein voor eetbuien?

Als je een deficiëntie hebt van een bepaald neurotransmitters dan raakt de chemie van je brein uit balans en dat heeft invloed op je stemming je gedachten en je gedrag. Hoe raakt die chemie uit balans? Doordat je bijvoorbeeld te suiker en cafeïne gebruikt.

Emotie-Eten heet natuurlijk niet voor niets emotie-eten. We wenden ons tot suikers, chocola en cafeïne om onszelf op te peppen en ongemakkelijke gevoelens als vermoeidheid en onrust te vermijden. De suikers, chocola en de koffie zorgen ervoor dat er een grote dosis stimulerende neurotransmitters worden afgegeven (Beta-endorfine, dopamine en nor-adrenaline) waardoor je je weer even goed voelt. Maar al snel is het effect van deze stofjes uitgewerkt en voel je je weer overweldigd en moe. Je gaat nog meer snaaien om jezelf op te peppen. Helaas ontstaat er al snel gewenning en heb je steeds meer en steeds vaker suiker en cafeïne nodig om je goed te voelen. Het uitstellen van een eetbui zorgt voor onrust en maakt je moe en chagrijnig, een duidelijk teken dat er iets niet goed is in de chemie van je brein.

Quick-Fix je eetbuien met proteïne poeders

Ik heb goed nieuws voor je. Als jij herkent dat je eetbuien hebt omdat je stress en vermoeidheid probeert weg te eten dan kunnen we dat heel goed quick-fixen.
Als je een stress-eter bent dan kan het heel goed zijn dat de chemie in je brein volledig uit balans is. Gelukkig kun je de chemie in je brein herstellen door proteïne poeder te gebruiken. Hoe en waarom dat werkt leg ik uit in deze V&A video van mijn Lief Zijn Voor Mezelf Sisterhood. Kijk daarom meteen deze video zodat je leert wat je daar aan kunt veranderen.

Waarom helpen proteïne poeders eetbuien voorkomen?

De neurotransmitters in ons brein bepalen hoe we denken, voelen en hoe we ons gedragen.
Neurotransmitters die met eetbuien te maken hebben zijn als volgt:

Serotonine zorgt voor emotionele stabiliteit, zelfvertrouwen, zelfcontrole en het verbetert je slaap. Tekorten zorgen voor cravings naar suiker, stress, depressie en laag zelfbeeld. 

Dopamine, adrenaline en noradrenaline geven je energie en een gevoel van controle. Tekorten zorgen voor vermoeidheid, gebrek aan motivatie, gebrek aan zelfbewustzijn en cravings naar suiker.

Als je echter tekorten hebt van die neurotransmitters maakt het niet uit wat je doet op gedragsniveau, je blijft je ongemakkelijk voelen. Het creëren van de juiste balans van je neurotransmitters begint bij het eten van voldoende proteïnen. Heel veel mensen denken dat het makkelijk is om voldoende proteïnen binnen te krijgen, maar niets is minder waar, de meeste vrouwen krijgen per dag maar een fractie binnen van de hoeveelheid proteïnen die wordt aangeraden. Voeding die de hoogste proteïnen waarden bevatten zijn vooral dierlijke producten als kip en vis. In granen en groenten zitten relatief weinig proteïnen.

Hoeveel proteïne is nodig om eetbuien te voorkomen?

Om de balans in je brein te ondersteunen heb je de juiste hoeveelheid proteïnen voor jouw lichaamsgewicht nodig. Hoeveel dat is wordt veel over gediscussieerd. Geadviseerd wordt om verdeeld over de dag tussen de 1 gram en 1,5 gram proteïne per KG-lichaamsgewicht te consumeren. Dat betekent dus dat iemand van 80 KG tussen de 80 gram en 120 gram proteïnen verdeeld over de dag moet binnenkrijgen.
Waarom verdeeld over de dag? Omdat je maximaal zo’n 35 gram per keer kan opnemen

Waarom is het zo lastig om voldoende proteïnen via voeding binnen te krijgen?

Omdat de meeste voedingsmiddelen niet veel proteïnen bevatten. Wil je met je 80 KG bij je ontbijt bijvoorbeeld 30 gram proteïnen binnenkrijgen dan is een Full English Breakfast daar echt perfect voor. Of je kunt ook bijvoorbeeld 5 eieren, of 250 gram havermout eten. Maar dan heb je nog maar ¼ van je dagelijkse behoefte binnen. Voor de meeste mensen is het dus niet realistisch om voldoende proteïnen binnenkrijgen via hun voeding. Door extra proteïne poeder als supplement te gebruiken kun je wel makkelijk je dagelijkse behoefte binnenkrijgen. Met 1 portie proteïne poeder krijg je al snel zo’n 25 gram aan hoogwaardige proteïnen binnen. En met 3 porties op een dag (als je 80 kg weegt) weet je zeker dat je in ieder geval je minimale behoefte krijgt.

Welke proteïne poeder is het beste?

Je kunt proteïne poeder op het internet en bijna alle gezondheidswinkels wel kopen. Ik raad je aan om hierbij te kiezen voor een rijst- of erwten proteïne omdat deze het makkelijkste verteerbaar zijn. Zelf heb ik de Anti-Eetbui Shake ontwikkeld, een proteïne poeder waar ik nog een aantal extra voedingsstoffen aan heb toegevoegd. Je kunt de shake bestellen via de volgende link: https://liefzijnvoormezelf.nl/anti-eetbui-shake/