Van emotie-eten afkomen? Waarom kan dat niet?

door | jan 29, 2020 | Blog, de psychologie van eetbuien | 0 Reacties

In de ‘Vraag aan Rose sessie’ beantwoord ik deze week de vraag van één van mijn Sisterhood leden over emotie-eten.
Zij heeft de afgelopen weken weer elke dag eetbuien en wil weten wat ze kan doen om daarmee te stoppen.

Ze zeggen dat bij een alcoholverslaving, iemand voor de rest van zijn/haar leven alcoholist blijft. Nou weet ik niet of dat het geval is bij emotie-eten, want ik heb dat natuurlijk niet ‘voor de rest van mijn leven’ geprobeerd. Maar wat belangrijk is om te weten is dat we gedurende ons hele leven dingen zullen meemaken dat emotie-eten aanwakkert. Deal je daar niet op de juiste manier mee? Dan gaat je lichaam zoeken naar andere manieren om met die ‘shit’ om te gaan. Dit gebeurt niet bij alleen emotie-eters, maar bij iedereen. Misschien vraag je je af wat ik met ‘shit’ bedoel? Dat zijn gevoelens en gedachtes die niet bijdragen aan iets positiefs, maar een gevoel van ontevredenheid en onzekerheid veroorzaken.

Triggers die emotie-eten veroorzaken

Er kunnen veel verschillende dingen in het leven je triggeren om toe te geven aan emotie-eten. Dat kan zijn, frustraties, vermoeidheid, het gevoel dat het je allemaal te veel wordt, gebrek aan waardering.

Er zijn veel manieren waarop we proberen te dealen met nare gevoelens en gedachtes. Er zijn mensen die veel Facebooken, overwerken, te veel sporten, gamen, gokken, etc. Alles om maar afleiding te zoeken en de shit waarmee we dealen niet te voelen.
Het probleem daarbij is dat door op deze manier ermee te dealen, je eigenlijk de kern van het probleem niet oplost.
Ben je benieuwd naar wat vermijdingsgedrag is en welk gedrag op korte en lange termijn negatieve gevolgen heeft? Check mijn Youtube filmpje waarin ik tijdens mijn ‘Vraag aan Rose sessie’ daar dieper op inga.

Stoppen met je oefeningen zorgt voor een terugval

Stoppen met je oefeningen en niet meer dealen met de gevoelens van onrust en ontevredenheid, zullen altijd eetbuien creëren. Waarom? Omdat wij als emotie-eters, automatisch grijpen naar eten wanneer wij negatieve gevoelens niet op de juiste wijze hebben opgelost. Wanneer je blijft lopen met dingen die jou hebben getriggerd, dan is het bij wijze van een bom die op barsten staat met als gevolg het emotie-eten.

Ik heb dit niet alleen meegemaakt vanuit mijn eigen ervaringen in het verleden, maar ook vanuit mijn werk op de burn-out poli. Daar komen mensen die aan een burn-out lijden, omdat zij te veel hebben overgewerkt of bijv. geen ‘nee’ kunnen zeggen. En ook DIE mensen ervaren de negatieve effecten wanneer zij stoppen met het doen van de oefeningen.

Als je echt wilt leven in vrijheid dan moet je zorgen dat je elke dag aan jezelf werkt. Met andere woorden: Krijg je 1x per dag dat negatieve gevoel of gedachte? Dan kun je 1x per dag even bij jezelf, op dat moment stilstaan, tot jezelf keren en ermee dealen. Iedereen maakt het weleens mee dat een dag zoveel van je vergt. Aan het einde van de dag ben je helemaal op en dus grijp je naar eten. Op dit soort dagen is het juist aan te raden om de oefeningen vaker te doen. Hierdoor voorkom je dat je aan het einde van de dag op dat punt komt. Hoe fijn zou het zijn om alles wat jij meemaakt op een dag ook direct mee te dealen? Met als gevolg dat je de last niet de hele dag door met je hoeft mee te dragen.

Morgen begin ik écht met lief zijn voor mezelf

Het uitstellen van het dealen met datgene wat jij aan je hoofd hebt en de stress die jij met je meedraagt, maakt het probleem alleen maar erger. De voornemens om pas morgen goed voor jezelf te zorgen of goed te eten, zijn niet oke. Morgen is het namelijk al te laat.

Heb je een druk leven en weet je niet zo goed wanneer je de tijd moet nemen om even in verbinding te komen met jezelf? Ook hierover geef ik voorbeelden in mijn sessie. Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn en heel veel tijd te kosten. Eerst opruimen en dan de dingen doen die je moet doen. Dit is één van de belangrijkste stappen die je voor jezelf kunt nemen om eetbuien te voorkomen.

Als je nu het gevoel hebt dat je morgen wilt beginnen. Ga dan nu bij jezelf kijken, waarom je dat gevoel van ontevredenheid. Waardoor je niet NU kan beginnen maar dat wilt uitstellen tot morgen. Want die gedachte – morgen begin ik echt – komt vanuit een ontevredenheid dat jou op dat moment blokkeert. De versie van jou van morgen is tenslotte niet anders dan hoe jij vandaag bent. Die heeft niet méér zin om te dealen met alle shit. Die heeft morgen niet méér moed en zelfliefde, dan de versie van de persoon die jij vandaag bent.

Om het gewenste resultaat te bereiken moet je doen wat daarvoor nodig is.

Als je dealt met je shit dan zul je merken dat je je vrij voelt. En het mooie is, hoe vrijer jij je voelt, hoe minder shit er zal zijn. Dat betekent niet dat je dan kunt verslappen of stoppen met je oefeningen, want het in connectie zijn met jezelf vereist om te doen wat goed voor je is.

Stel jezelf de vragen; wie ben ik, wie wil ik zijn, hoe wil ik me voelen en wat voor cijfer zou ik geven aan de kwaliteit van mijn leven? Als jij jezelf die 10 van de 10 wilt geven en in die vrijheid wilt leven, dan moet je doen wat daar nodig voor is.