Grenzen beter aangeven door voor jezelf op te komen?

Je grenzen beter aangeven en daardoor controle krijgen over jezelf en het gedrag van je omgeving?
Er zijn veel coachende therapeuten die het volgende adviseren hierover. Voor jezelf op te komen, je boosheid te uiten en beter je grenzen aangeven, draagt bij aan innerlijke rust.

Het klinkt misschien controversieel, maar ik geloof daar niet in.Op het moment dat jij het gevoel hebt dat mensen onrespectvol zijn, dan is er iets in jou, waardoor je wordt getriggered. Het kan zijn dat je het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent bijvoorbeeld. Als je dat gevoel dan hebt, vraag jezelf dan het volgende af. Heb je dat gevoel écht alléén bij die specifieke collega(s)..? OF is dat een gevoel wat je al je hele leven kent? Als jij dat gevoel al je hele leven meedraagt, dan gaat dat niet weg door je collega even op de vingers te tikken.

Vandaag had ik een gesprek met een cliënt van mij en zij stelde een interessante vraag waar ik het in de onderstaande video over ga hebben. Namelijk: ‘Op mijn werk voel ik me vaak heel rot, want mensen gaan vaak over mijn grenzen heen en zijn onrespectvol. Hoe kan ik het beste omgaan met negatieve emoties die anderen bij mij veroorzaken?’ Bekijk de video hieronder voor het antwoord.

Laat mij in het commentaarveld hieronder weten:

Hoe ga je om met mensen in jouw omgeving die jou een rotgevoel geven?

Zorgt dit ervoor dat je je daarna beter gaat voelen of hou je dat rotgevoel de rest van de dag, week of langer vast?

Door het te delen stuur je het de wereld in én inspireer je anderen! Honderden prachtige vrouwen komen hier om inspiratie te halen over zelfliefde en jouw ervaring kan anderen nieuwe inzichten geven en inspireren om meer liefdevol te zijn voor zichzelf.

Bepalen externe factoren jouw geluk?

Heb jij het gevoel hebt dat jij niet goed genoeg bent? Voel je weinig zelfliefde? Dan zul jij snel rot voelen om wat een ander doet of zegt.
Ik weet hoe lastig het is om je zelfbeeld en je gedrag te veranderen. Maar als je een ander vraagt om haar/zijn gedrag te veranderen omdat JIJ je rot voelt, dan moet je jezelf het volgende afvragen..
Als diegene zichzelf beter gedraagt, voel JIJ je dan opeens ook beter? Met andere woorden, laat jij je geluk en rust afhangen van de buitenwereld?

Het gedrag van anderen afdwingen laat jou niet beter voelen

Jij weet ook wel hoe moeilijk het is om je gedrag te veranderen. Laat staan om dat bij iemand anders af te dwingen. Vooral omdat je aan die persoon een verandering vraagt vanuit je eigen motivatie en niet omdat diegene dat zelf zo graag wilt.
Houdt diegene ontzettend veel van jou, dan kan het zijn dat diegene probeert te veranderen. En zelfs dát wil niet zeggen dat het gaat lukken. Maar als het een collega is waarmee je oke bent, dan is het nog onwaarschijnlijker dat je kunt rekenen op ander gedrag.

Continue in de verdediging om jezelf beter te laten voelen

Stel je voor dat het JOU lukt om die ene persoon zich anders te laten gedragen naar jou toe. Dan zullen er in jouw leven nog 100den andere mensen voorbijkomen waar je onrustig van wordt. Die jou het gevoel geven dat jij niet goed genoeg bent en dat ze over je grenzen heen kunnen gaan.

Wat ik mensen vanuit mijn perspectief leer is, om juist niet op je strepen te gaan staan. Niet je grenzen continu aangeven en andere mensen ‘op te opvoeden’. Dit vreet jouw energie en aandacht weg van de kern van de oorzaak waarom jij je zo voelt. Ergens in jou is er een stukje waarbij jij de macht bij anderen laat om te bepalen, hoe jij je voelt.

Jezelf beschermen tegen negatieve gevoelens; hoe doe je dat?

Ik geloof dat andere mensen jou niet kunnen afwijzen of raken. Jij wijst jezelf af door op een bepaalde manier naar jezelf te kijken. Op het moment dat jij je compleet voelt, zal externe input, meningen en gedrag van anderen jou niet raken. Want JIJ gelooft in wie JIJ bent en in wat JIJ kan.

Stop met het waarde en betekenis geven aan wat andere mensen doen, denken of tegen jou zeggen. Het is niet hun gedrag dat jou raakt, jij raakt jezelf en dat is wat pijn doet. Want ergens in jouw gedachten denk je al negatief over jezelf. En op het moment dat een collega rot doet, voelt dat als een bevestiging en een confrontatie op wat je al dacht. Daar kun je je van bewust zijn, maar soms zitten die gevoelens bij jou ook verstopt. Zolang je daar niet mee om kunt gaan, zal je altijd last hebben van eetbuien. Dus ruim dat bij jezelf op en wees liefdevol voor jezelf.

Jezelf beschermen door jezelf te helen

Dat doe je door bij jezelf te gaan kijken wat die onzekerheid in jou is, waarom jij je afgewezen voelt. Dan moet je jezelf gaan helen, want als je jezelf heelt, dan kan niemand jou meer raken. Door je energie op jezelf te focussen en niet op anderen, zul je je sterker voelen. Als je dat in jezelf kan veranderen, dan heb je er nooit meer last van.

Wil je meer lezen over hoe je kunt omgaan met negatieve gedachtes of een negatief zelfbeeld. Of ben je benieuwd naar hoe je om kunt gaan met angsten, dwangmatige en negatieve gedachtes. Klik dan op de volgende twee blogs: Controle over eetbuien begint bij innerlijke rust en/of Hoe voorkom je dat emoties je triggeren tot eetbuien?