Vermijden van gevoelens draagt bij aan eetbuien

door | nov 3, 2019 | Lief zijn voor jezelf | 0 Reacties

Afvallen zonder calorieën te tellen

Vandaag is het dag 51 en ik heb vandaag lekker 40 minuten gefietst op mijn RPM fiets en helemaal bezweet. De tijd gaat altijd zo snel wanneer de RPM lessen van Less Mills volg. De app waarop ik RPM lessen volg, is een fiets programma dat ‘The Trip’ heet en deze is geweldig!
Je ziet namelijk op je scherm een Virtual Reality waarbij je bijv. door wolken heen, toppen van bossen en over stenen fietst. Omdat het Virtual Reality is en je nooit weet wat je gaat tegenkomen, houdt het je goed bezig en gaat de tijd ontzettend snel. De weg gaat bijv. omhoog op een berg en dat motiveert om de weerstand te verzwaren en te klimmen.

Sporten vroeger versus nu

Vroeger sportte ik altijd omdat ik het super lekker vond. Ik ging 5 dagen per week mountainbiken in de duinen bij bergen aan zee en ik fitneste heel veel. Op een gegeven moment was ik zo bezig met afvallen, waardoor ik alleen maar sportte om gewicht te verliezen. Wat ik dan merkte is dat als ik had gesport, dan zei ik tegen mezelf, ‘Ik heb nu toch 750 calorieën verbrand, dus nu mag ik weer chocola of beschuit met hagelslag’. Wat er dan ook insloop is dat ik dacht, ik ga nu dit en dit en dit eten en dan ga ik straks sporten om het eraf te krijgen. Dus sporten werd bij mij gelinkt aan eetbuien.

Dat is heel erg zonde, want sporten is hartstikke goed voor je en het is ook iets waar ik persoonlijk echt van kan genieten. En ik weet dat er mensen zijn die denken dat sporten niets voor hun is, maar misschien hebben zij nog niet iets gevonden waar ze zich fijn en lekker bij voelen.
Ondanks dat ik mezelf wel als een sportief persoon zie, zijn er sporten die ik absoluut niet leuk vind om te doen. Ik hou van wandelen, yoga, crossfietsen, hardlopen, skeeleren. Wat ik niet leuk vind is balsporten en zwemmen. Dit laatste ontdekte ik doen ik lifeguard was, waarvoor ik zwemtrainingen volgde die ik verschrikkelijk vond.

Genieten van sporten

Doordat het sporten zo werd gelinkt aan eetbuien, kon ik er niet van genieten, omdat ik alleen maar sportte om calorieën te verbranden en om af te vallen. Nu kan ik echt genieten van een verzuring in mijn benen wanneer ik een berg op ga. Dan voel ik mijn billen en benen branden, ik zweet me te pletter en ik vind het gewoon onwijs lekker om bewust goed te zijn voor mijn lichaam.

Het is zo zonde dat ik jarenlang niet meer echt heb kunnen genieten van sporten omdat ik alleen maar aan calorieën dacht.Het is verschrikkelijk om te merken hoe gigantisch invloed dat vreet-dieet patroon is geweest. Alles werd daardoor overschaduwd. De gezelligheid, sporten, mijn hele leven. De vrijheid die ik nu voel en het genot is waanzinnig. Dat gun ik iedereen.

Ik heb de afgelopen weken met veel mensen geappt die mijn filmpjes hebben gekeken en die zeggen dat ze het zo inspirerend en fijn vinden om mij te volgen in deze challenge. Wanneer ik die mensen spreek dan denk ik, dit is de reden waarom ik de filmpjes maak. Omdat ik zo geniet en omdat ik weet hoe die andere kant is. Mijn doel is om mijn best doen en om te kijken wat ik eraan kan doen om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen diezelfde vrijheid kunnen ervaren.

Vroeger zou ik in dit geval een eetbui krijgen

Ik sta naast de snelweg, want ik heb vandaag les gegeven in psychologie in Zwolle. Ben erg moe, heb rode wangen en volgens Google maps staat er onwijs veel file. Na al 20 min onderweg te zijn zie ik dat de rijtijd alleen maar langer wordt. Het is nog 2 uur rijden en het is ondertussen half zes en ik heb ontzettend veel honger. Ik geef al jaren les in Zwolle en ik weet dan ook welke benzinestations de lekkere dingen hebben.

Ik ben gestopt bij een benzinestation waar ik vroeger altijd grote koeken, verse broodjes, etc haalde. Nu heb ik daar geen behoefte aan, maar ik heb wel honger. Het is zo lastig om als je honger hebt en je onderweg bent om dan iets te eten waar je daarna niet ‘kutter’ van voelt! En daarmee bedoel ik geen schuldgevoel, maar als ik nu een pistolet ga eten, dan weet ik dat ik daarna een energiedip krijg.

Honger en weinig gezonde keuzes in de buurt

Gezien het feit dat ik al heel moe ben en moet nog 2 uur rijden weet ik dat het extra belangrijk is om selectief te zijn in wat het tankstation te bieden heeft. Als ik nu iets eet wat een koolhydraat of suiker bom is, dan gaat het een half uur goed maar daarna ben ik super moe.

Ik heb in het verleden vaak in deze situatie gehad dat ik na het lesgeven, onderweg ging snaaien bij een tankstation. Dan kreeg ik een onwijze energiedip waardoor ik ergens op een parkeerplaats stilstond om vervolgens een dutje te doen. Ik heb daar nu gewoon geen zin in. Ze hebben hier dan wel snack tomaatjes en paprikaatjes., maar ik wil ECHT eten. Er was zo weinig keus, dus ik heb een wrap gehaald met gerookte zalm. Daar had ik niet zo een zin in, maar dit was het meest ‘gezonde’ wat ik hier kon vinden. Het geeft een beetje vulling en door de zalm en de goede vetten die daarin zitten, hoop dat ik geen dipje krijg.

Ik ben ook heel benieuwd hoe jullie dat doen.

– Krijg je ook last van een energiedip wanneer je bijv. een pistolet, croissant of iets snels eet, terwijl je eigenlijk gewoon behoefte hebt aan een volwaardige maaltijd?
– Hoe ga je om met momenten waarop je weinig keuzes hebt qua eten?

Laat het mij hieronder in het commentaarveld weten.

Ik ga mijn best doen om ondanks de omstandigheden toch goed voor mezelf te zorgen. Door bijv. ademhalingsoefeningen en muziek om toch mijn energie een beetje op te peppen. Mijn doel is om de komende 2 uur wel lekker in de auto te zitten en niet met een teleurgesteld gevoel. Dus ik ga mijn stemming weer oppeppen en goed voor mezelf zorgen.

De grootste fout die je maakt als je gestrest bent

Vandaag hebben we weer een ‘Vraag aan Roos sessie’. Aan het begin van deze maand had ik de 5-daagse online training gegeven. Hierin ging het specifiek over de eetbui-vrij leven formule en de drie dingen die cruciaal zijn als je een eetbui-vrij leven wilt creëren.
Daarin heb ik ook uitgelegd dat de meeste mensen alleen hun eetgedrag aanpakken.

Echter draait het in de eetbui-vrij leven formule niet om alleen eten maar ook om eetbui-vrij denken en voelen.
Hierin kun je jezelf evalueren en jezelf scores geven om te bepalen of alle drie de factoren in balans zijn.

Iedereen die mee heeft gedaan met de challenge scoorde het allerlaagste op het eetbui-vrij denken, daarna op het eetbui-vrij voelen en vrij hoog op het eten. De reden voor het laatste is omdat de meeste mensen gezond proberen te eten. En dat is wat ik probeer te benadrukken. Het draait niet om het eten, want we weten allemaal hoe we goed moeten eten en dat we geen eetbui moeten hebben. Dus het creëren van eetregels heeft geen nut.

Wat we doen om gevoelens te vermijden of weg te stoppen

De vraag die één van mijn Elites leden mij stelde, ging over vermijding.
In het eetbui-vrij voelen leg ik uit dat we allemaal pijn/vorm van negatieve emoties/vervelende gevoelens proberen te vermijden. Dat kan bijv. een gevoel van haast, angst voor afwijzing, onzekerheid of stress. zijn.
We kunnen het gevoel van onrust vermijden door heel hard te gaan werken, het gevoel van eenzaamheid te vermijden door het huis te gaan schoonmaken of tv te gaan kijken. OF het gevoel van overweldigd zijn vermijden door alcohol te drinken. Het is zelfs zo dat mensen het gevoel van armoede vermijden door te gaan winkelen.
Er zijn onwijs veel dingen die we doen om te vermijden en één daarvan is dus eten.

Het gevolg van het vermijden

Als je niet oplost wat je probeert te vermijden, maar wel stopt met eetbuien dan ga je andere dingen doen om nog steeds dat vervelende gevoel weg te drukken. Dus als ik op dieet ging en geen eetbuien had, dan ging ik onwijs veel shoppen. Op het moment dat je iets koopt dan komt er een chemische reactie vrij in je brein dat goed voelt en dat gevoel gebruik je dan om het vervelende gevoel niet te voelen.

Één van mijn Elites leden merkt dat ze tv kijken gebruikt om te vermijden en dat daar vaak eten bij hoort. Eten voor de tv is voor haar een momentje waarop ze niets hoeft. Dit is iets wat heel herkenbaar is voor velen.
Dat is dus precies waar het om draait. Als jij besluit om dat momentje niet meer te nemen dan komt er een gat. Dan ga je dat gat opvullen met andere dingen. Waar het om draait is dat je kijkt naar waarom je überhaupt dat momentje nodig hebt.

Als jij de hele dag door jezelf momentjes geeft van liefde dan kom je ‘s avonds niet op het punt waarop je denkt, nu heb ik echt een momentje nodig om alles los te laten.
Wat ik probeer over te brengen is dat het doel niet is dat je stopt met tv kijken en snaaien op de bank. Het doel is dat je voorkomt dat je dat überhaupt nodig hebt.

’Wat ik mezelf probeer af te leren voelt als een restrictie op mezelf’

Ook geeft zij aan dat ze probeert om het tv kijken en eten als een opvulling van het gat te verminderen, maar dat het voelt als een restrictiedie ze op zichzelf legt.
Ik ben van mening dat de hele dag bezig zijn met dingen volgens regels doen, ervoor zorgt dat je jezelf continue in een keurslijf stopt. ‘S avonds denkt je onderbewustzijn, ‘F*CK IT, ik ben helemaal klaar met dat klote keurslijf, ik wil vrij zijn! Dat is het moment waarop je gaat snaaien en tv kijken, want dat geeft je dan het gevoel van vrij zijn.

Het doel is dus niet dat je gaat proberen met stoppen van ‘s avonds tv te kijken en te eten. Het doel is dat je gaat proberen om de hele dag door in vrijheid te leven. Als jij dat kan ervaren, dan heb je het eten en tv kijken ‘s avonds niet nodig.

En dus inderdaad, je legt jezelf een restrictie op omdat je gedrag voortkomt uit regels. Waar het om draait is dat je je heel erg bewust bent van wat jouw behoeftes zijn de hele dag door. Op het moment dat je merkt dat je je keurslijf weer iets begint aan te trekken door bijv. doelen te stellen, zoals doelen in tijd, ‘ik moet voor 12 uur dit gedaan hebben’, dan gaat het fout. Dat is al een restrictie.

Tips om positief denken vast te houden als het slecht gaat

Het familiebedrijf waar ik psychologielessen voor geef, heet ‘Con Amore’. Mijn vader heeft het zo genoemd omdat hij dat leven in het keurslijf heel erg kende van zichzelf.
Van oorsprong is de naam een muziekterm dat uit het Latijns komt. Als ‘Con Amore’ voor een muziekstuk staat, dan betekent het dat je dat muziekstuk speelt met liefdevolle aandacht.
Dat is de reden dat mijn vader zijn praktijk ‘Con Amore heeft genoemd. Omdat hij voor zichzelf wenste om alles met liefdevolle aandacht te doen.

Ik denk dat je van jezelf weet hoe je moet leven en hoe je de dagelijkse dingen moet doen. Maar je kunt deze dingen ook doen met liefde voor jezelf. Probeer alles wat je doet, vanuit liefde te doen en niet omdat het moet, een doel is of omdat ik het tegen je zeg. Gewoon omdat het zo goed voelt om dingen te doen met liefdevolle aandacht.
Ga ‘Con Amore’ leven, maak je ontbijt, eet, fiets naar je werk, werk met je klanten vanuit liefdevolle aandacht. Zodra je een gedachte hebt dat dat keurslijf probeert aan te trekken, geef dat dan ook liefdevolle aandacht. Wees liefdevol voor die gedachte.

Leven in vrijheid is zoveel mogelijk ongepland

Ik zorg zelf altijd dat ik dingen in huis heb om te koken, maar ik weet echt niet wat ik vanmiddag ga eten voor de lunch. Ik weet niet eens of ik ga lunchen. Gisteren heb ik bijv. niet ontbeten en niet geluncht. Het eerste wat ik at was avondeten. Waarom? Simpelweg geen honger.
Ik besluit niet van tevoren hoeveel, wat en hoe laat ik ga eten. Ik zorg wel dat op het moment dat ik ga eten, wel de juiste keuzes maak. En niet hier beneden naar het koffiewinkeltje ga en daar een stuk taart haal. Tenzij ik daar onwijs zin in heb, maar niet omdat ik geen andere opties heb. Dus stop met plannen.

Vanochtend voelde ik onwijs veel adrenaline. Soort van een haastig gevoel. Ik ben met zoveel projecten bezig voor mijn eetbui-vrij leven programma, natuurlijk mijn eigen challenge, de 12-weekse challenge waar mensen aan mee kunnen doen, boek aan het schrijven, ik wil een webshop, verhuizen, etc.
Er gaan zoveel gedachtes door mijn hoofd, waardoor ik bepaalde neigingen krijg.

Ten eerste; zoveel mogelijk doen om dingen af te ronden. Om het soort van op te ruimen en overzicht te krijgen in mijn hoofd.
Ten tweede denk ik, ‘wat als ik het allemaal af krijg maar het niemand interesseert’.
Als laatste; ‘wat als mensen de producten kopen en ze het super slecht vinden. Dus het is faalangst op heel veel vlakken.

Ik doe dan ademhalingsoefeningen om rustig te worden. Maar de enige juiste oplossing is, door te kijken bij mezelf waar die spanning vandaan komt en dat is onwijze faalangst. Faalangst met als eerste het gevoel, ik krijg het allemaal niet af.

Gun jezelf het moment om je emoties te erkennen

Mijn Elite lid vertelde dag zij ’s middags op werk helemaal geen motivatie meer had en alles te veel was. Ze probeerde ademhalingsoefeningen en plande voor zichzelf in om een uur later even een kwartiertje voor haarzelf te nemen. Om even tot haarzelf te komen en een verbinding met haarzelf te voelen. Echter was dat niet gelukt en eenmaal thuis aangekomen deed ze nog een poging, maar toen kwam er iets tussen waardoor het weer niet lukte. Zo stelde ze het uit tot de volgende dag en vervolgde ze haar avond met een heel onrustig gevoel. Door de vooruitzichten in haar gedachtes van wat ze allemaal nog moet doen die dag, komt ze ook niet helemaal tot het rustpuntje in haarzelf om echt te voelen en die verbinding met haarzelf op te zoeken.

Mijn advies is dan; je hoeft niet als in een ‘Emotie-sessie’ met mij de diepere connectie aan te gaan en de volledige pijn te voelen dat ongemakken veroorzaakt. Onthoud goed, het doel van het voelen is niet het oplossen.
Het gaat erom dat je het even voor jezelf erkent en dat je zegt. Er zit nu iets, ik voel spanning. Je kunt jezelf afvragen; wat doe ik nu waardoor ik spanning voel?

Wat als je niet precies weet waarom je je slecht voelt?

Wat ik cliënten altijd vraag is; wat is je wens. Vaak wensen zij om zich vrij te voelen.

Stel jezelf de volgende vragen:
– Wat doe ik nu waardoor ik me niet vrij voel.
– Waar moet ik mee stoppen om me nu vrij te voelen.

Vaak komt dan het antwoord, dat te maken heeft met gedachtes over de toekomst of de verleden.
Het tweede wat je kunt doen Als je voor jezelf merkt dat er iets is, maar je kunt je vinger er niet op leggen, begin dan met dissociëren.

Doe je ogen dicht en zie jezelf als het ware op een beeldscherm. Kijk naar jezelf; wat zie je dan in je lichaamstaal?
Is je lichaam gespannen, ontspannen en hoe beweeg je. En dan als je in je eigen ogen zou kunnen kijken. Wat zie je dan in je ogen? Dan komt er vaak een woord van onrust, spanning, verdriet, eenzaamheid. Zodra je tot dit besef komt, ga je associëren. Verplaats je nu in die versie van jezelf zodat je kunt voelen hoe dat voelt, het kunt erkennen en het een plekje kunt geven.

Hoe hou je je vast aan een positieve gedachtegang als je je slecht voelt?

Als ik bijv. mijn melk in mijn koffie aan het schenken ben, dan doe ik dat met aandacht. En dan stel ik me voor dat ik iets magisch aan het maken ben. Als ik dat zometteen ga opdrinken dan doe ik dat heel bewust en met volle aandacht. Dan stel ik me voor hoe ik de antioxidanten tot me neem die goed voor mijn cellen zijn, goed voor mijn energie en ik voel me open. Ik ben dus continu daarin mijn intenties aan het zetten. Als ik aan het koken doe ik alsof ik iets magisch aan het maken ben en stop ik er liefde in.

Als je negatief voelt dan kun je nog steeds met liefde bijv. je havermout eten, dankbaar zijn voor de plant die gegroeid is, de zon die zonlicht heeft gegeven, de boeren die het geoogst hebt, de mensen die in fabrieken hebben gestaan om het te bewerken en verpakken. Ook al voel je je negatief, kun je nog steeds positief denken over de dingen die je doet en dankbaar zijn voor wat je op dat moment hebt.

Kun je de connectie met jezelf kwijtraken en nooit meer vinden?

Wat is kwijtraken vraag ik dan.

Esther Hicks noemt het een disk waar je op vliegt. Je kunt hoog of laag zitten. Maar vanuit een lage energie kun je nooit hoog komen. Dus als je continu bezig bent met ik voel het niet, wat moet ik doen om het wel te voelen, dan zullen die gedachten je er nooit brengen. Maar als je denkt, Ik voel het niet maar ik ben nu dingen aan het doen om het wel te voelen. En wat is er wel in mijn leven waarvoor ik dankbaar kan zijn, dan is het anders.

Op het moment dat er een gedachte komt van, ik voel het niet, accepteer het op dat moment en vergeef jezelf. Bedenk waar je nu wel dankbaar voor kan zijn. Al doe je het 100x per minuut. Het mogen de kleinste dingen zijn.

Bijvoorbeeld;
– Ik voel het niet en ik vergeef mezelf en ik ben dankbaar voor de groene kleur van mijn bureau.
– Ik ben me dankbaar voor het bewustzijn van deze gedachte.

Want zoveel mensen hebben deze gedachte en denken dat het normaal is. Het feit dat jij het gevoel van liefde kwijt bent, betekent dat je het ooit hebt gevoeld. Je leeft in een contrast.

Hoe ga ik om met mijn angsten?

Ik ben zoals gewoonlijk weer half zes opgestaan om te trainen. Het is inmiddels half acht en ik heb nog steeds niet getraind, want ik had geen zin. Wat ik de afgelopen twee uren heb gedaan is uitstelgedrag vertonen. Beetje ge-YouTubed, geFacebooked en een half uur gewandeld met de honden.
Ik had in de eerste instantie plannen om te crossfietsen in de gym om 7 uur. Die heb ik gecanceld, dus ik dacht, ik ga gewoon op mijn crossfiets thuis.

Wat we allemaal doen als we bepaalde weerstand tegen iets voelen, is vermijden en daarna de keuze maken of we iets niet nou wel of niet gaan doen uiteindelijk. Wat daarbij ook vaak gebeurt is dat we onszelf pushen en met wilskracht proberen om het wel te doen. Either way, welke keuze je ook maakt. De grootste fout die je kunt maken als je je kut voelt is, negeren waarom je je zo voelt en jezelf pushen om iets te doen wat niet natuurlijk voelt.

Ik dacht ik ga het gewoon doen en ik deed mijn fietsschoenen aan, waarna ik mij realiseerde; waar ben ik nou eigenlijk mee bezig?! Wat is nou de echte reden waarom ik geen zin heb om te fietsen, waarom ik moe en gedemotiveerd ben?

Dwangmatige en negatieve gedachtes putten je uit

Over het algemeen, heeft vermoeidheid niks met fysieke vermoeidheid te maken, maar met mentale uitputting.
Dus ik ben in mezelf gaan kijken naar wat die weerstand en vermoeidheid is. Nou dat is faalangst. Ik heb het gevoel dat het schrijven van mijn boek, heel spannend is. Het is super leuk om te doen en gaaf om alles op een rijtje te zetten, maar ook rete spannend. Ik heb voor mezelf een deadline om het in november af te hebben. Dus de faalangst gaat over dat ik het misschien niet op tijd afkrijg. Maar ook; wat als het nou niet goed genoeg is? Wat als mensen er niet op zitten te wachten? Er zijn al zoveel boeken over gezond leven of afvallen. Wat als mensen denken het niks bijzonders is?
Ik was me er niet van bewust dat het speelde want ik had er gister geen last van.

Hoe deal ik met angsten?

Als je voelt dat er iets speelt en daar niet mee dealt dan bereid je jezelf voor om de hele dag door dingen te doen om dat gevoel te vermijden. Als ik niet met die angst voor falen had gedeald dan waren mijn keuzes vandaag geweest vanuit de drang om het gevoel van falen te onderdrukken.

Wat ik dan persoonlijk deed om te vermijden, was keihard werken. Dat was mijn strategie als ik het gevoel had dat ik het niet onder controle had en het te veel werd. Dan had ik de neiging om heel hard en lang te werken zonder pauzes, eten en drinken. Daarbij had ik het idee van; als ik het maar af heb, dan kan ik weer rusten. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ik kan vandaag wel keihard mijn administratie gaan doen, maar de angst dat mijn boek niet goed genoeg is, is er morgen ook nog. Dus ik moet ermee dealen en dat heb ik ook gedaan.

Op het moment dat ik bij mezelf naar binnen kijk en die faalangst voel, dan voelt het als een opluchting dat ik er eindelijk gehoor aan geef. Wanneer ik erbij stil sta, kom ik bij wat mijn echte behoefte is. Ik realiseer me dat dat in dit geval zelfrespect is.

Jij creëert je eigen rust

Ik ben iemand die lastig kan stilstaan en tevreden kan zijn over wat ik al heb gedaan omdat ik veel bezig ben met wat ik nog moet doen. Mijn To Do lijst is een soort van zwart gat in het universum en het is nooit af, er komt altijd weer meer bij. Als ik niet in vrijheid leef en mezelf laat meeslepen door het vermijden van al die ongemakkelijke gevoelens dan ga ik als een mafkees proberen mijn To Do lijst af te werken, maar die is nooit af. Dus die rust kan ik nooit vinden door keihard te gaan werken en mijn best te doen

De enige manier waarop ik rust kan vinden is te dealen met die angst dat ik het allemaal niet aan kan. Dan voel ik dat ik op dit moment trost op mezelf moet zijn. Ik krijg elke dag apps en mailtjes van mensen die zeggen dat mijn challenge en video’s inspirerend zijn. Maar dat zeggen zij en dat voel ik soms zelf niet genoeg. Ik merk dat ik verlang naar het gevoel van trots zijn op mezelf in plaats van continu mezelf lopen afkraken. En nu ik daar weer contact mee heb gemaakt en met die angsten heb gedeald, heb ik weer zin om te fietsen en in verbinding met mezelf te leven.

Ik hoop dat mijn initiatieven jou inspireren om ook te dealen met je onzekerheid en je shit. Zelfs als het wat dieper begraven ligt, het op te ruimen, zodat je zelf ook in verbinding kunt zijn met je eigen gevoel van zelfrespect, trots en zelfliefde.