Selecteer een pagina

Hoe beïnvloeden je darmen je eetbuien?

“Maar waarom doe ik het dan?” vroeg ik keer op keer weer aan mezelf. Ik wist instinctief dat als ik de oorzaak van mijn eetbuien kon achterhalen dat ik dan die oorzaak kon aanpakken. Ging ik lopen snaaien omdat ik honger had? Ja soms, maar niet altijd. Was het dan verveling? Ja, ook, maar ook niet altijd. Had ik eetbuien als een vorm van uitstel gedrag, omdat ik gestrest was of omdat ik me eenzaam voelde? Ja dat ook, maar ook niet altijd. Soms had ik gewoon eetbuien als ik blij was, of soms kwam de gedachte uit het niets in me op. Herken je dat? Dat er super veel redenen zijn waarom je een snackattack hebt?

Uiteindelijk heb ik ontdekt wat de algemene oorzaak was achter al de verschillende situaties waarin ik snaaide…… Mijn brein was de oorzaak van al mijn eetbuien.

Elke keer als je iets in je mond stop gaat daar een gedachte aan vooraf, toch? Zelfs als je voor de t.v. mindloos een zak chips zit leeg te eten heb je wel eerst een gedachte gehad die ervoor heeft gezorgd dat je die zak chips hebt gepakt.

Je darmwerking heeft invloed op je gedachten over eetbuien

Al je gedrag wordt beïnvloed door chemische stofjes in je brein, en zo zijn er ook chemische stofjes die je helpen je eetbuien te voorkomen. Veel van die chemische stofjes in je brein (deze heten neurotransmitters) worden gemaakt in je darmen.

Daarom is het super belangrijk dat je darmen optimaal functioneren. Echter ligt hierin het probleem: Veel van de dingen die we eten beïnvloeden je darmwerking door je darmen te beschadigen of je stofwisseling te verstoren.
Dus als je darmen niet optimaal functioneren kan het heel goed zijn dat je brein niet de juiste voedingsstoffen krijgt.

Vragenlijst: Hoe gaat het met jouw stofwisseling.
Wat zijn jouw gewoontes en waar heb je last van?

Ben je vaak moe na het eten?

Eet je te snel en kauw je je eten niet goed?

Slechte adem?

Brandend maagzuur?

Heb je vaak last van misselijkheid?

Opgeblazen gevoel?

Winderigheid?

Heb je vaak last van buikpijn?

Poep je minder dan 1 keer per dag?

Heb je vaak last van diarree?

Wat is jouw score? Laat me dat in het commentaarveld hier onder aan de pagina weten.

Score je 5 of meer van deze punten? Dan is de kans groot dat je darmen wel wat ondersteuning kunnen gebruiken.

Wat kun je doen om je darmwerking te verbeteren?

Er zijn 3 dingen die je makkelijk kunt doen om je darmwerking te optimaliseren.

1. Neem digestieve enzymen om je voedsel beter te verteren.
2. Gebruik glutamine poeder om je darmen te helen.
3. Zorg dat je voldoende probiotica binnenkrijgt om je darmflora te optimaliseren

 

Digestieve enzymen

Digestieve enzymen of spijsverteringsenzymen helpen je lichaam bij het verteren van vetten, koolhydraten en proteïnen. Je kunt bij zo ongeveer elke gezondheidswinkel wel een digestieve enzymen complex (lipase, amylase en protease) kopen. Overigens bestel ik de mijne altijd via Bol.com en gebruik ik Enzorb van Sunwarrior.
Ook is het belangrijk om zink en vitamine B6 te nemen voor de productie van enzymen. Ik gebruik daarvoor deze zink en deze B-vitaminen van  Golden Naturals: Verder is het ook slim om 2 keer per dag zink en vitamine B6 te slikken, naast dat je bij elke maaltijd een digestief enzym slikt. 

Glutamine poeder

De cellen die de binnenkant van je darmwand bekleden hebben glutamine nodig om optimaal te werken. Daarom is het aan te raden m ‘s avonds voor het slapengaan en ‘s ochtends direct na het wakker worden 4-8 gram glutamine poeder met voldoende water in te nemen om je darmwerking te optimaliseren. Naast dat glutamine goed is voor je darmwand is het ook belangrijk bij de productie van GABA, het stofje dat voor rust in je hoofd zorgt. Ook ondersteunt glutamine je immuunsysteem en draagt bij aan je glucosehuishouding en remt het je eetlust! Vier vliegen in 1 klap dus!

Zelf gebruik ik deze glutamine poeder van Vitakruid

Probiotica

Probiotica worden ook wel de goede bacteriën van je darmen genoemd. Je hebt tienallen soorten van deze vriendelijke werkploegen in je darmen waaronder de Lactobacillus acidophilus en de Bifido bacterien. Je kunt deze probiotica een beetje vergelijken met een mierenhoop, waarin de probiotica 24/7 aan het werk zijn om je eten te verteren, vitamines te produceren en afvalstoffen af te voeren.

Hersencellen activeren
Daarnaast blijkt uit recent onderzoek dat probiotica zelfs je hersencellen kunnen activeren om meer serotonine te maken. Serotonine is het chemische stofje in je brein dat onder andere je eetlust en je zelfcontrole beïnvloedt. Maar helaas worden deze vriendelijke werkertjes makkelijk verwoest door slechte eetgewoontes, stress, en alcohol gebruik. Daarom is het handig om ze een beetje op weg te helpen door dingen te eten die probiotica bevatten (zoals kefir, kombucha en (zelfgemaakte)gefermenteerde groenten) en de eerste vier weken een prebiotisch supplement te gebruiken.

Zelf gebruik ik de Probiotica 50 miljard van Golden Naturals maar je kunt bij de meeste gezondheidswinkels wel een probioticum kopen waar de Lactobacillus acidophilus en de Bifido bacterien inzitten. Zorg wel dat je een versie koopt die maagsapresistente capsules heeft anders worden de probiotica door je maagzuur vernietigd. 

Als laatste

Supplementen zijn over het algemeen veilig te gebruiken. Maar.. Raadpleeg voor gebruik de gebruiksaanwijzing en een arts in geval van medicijngebruik, bij ziekte of zwangerschap. Daarnaast dien je deze supplementen natuurlijk niet te gebruiken bij overgevoeligheid voor een van de bestanddelen.

 

Samenvatting: Hoe beïnvloeden je darmen je eetbuien?

De werking van je darmen beïnvloedt de werking van je brein. Daarom moet een slechte darmwerking moet dan ook aangepakt worden, zodat je stofwisseling zo optimaal mogelijk werkt. Je kunt je darmen ondersteunen door het volgende te doen:

1- Neem elke ochtend direct na het opstaan (op lege maag) 4-8 gram glutamine poeder (en eventueel 2 keer per dag zink en vitamine B6) om je darmwand te verbeteren,
2- Neem de eerste 4 weken direct na het opstaan (op lege maag) een probiotia, om je vriendelijke werktroepen op weg te helpen
3- Neem bij elke hoofdmaaltijd (3 keer per dag) een digestief enzym om je stofwisseling te optimaliseren.

Heb je dit een aantal weken geprobeerd? Laat mij dan in het commentaarveld hier onder weten hoe het voor je werkt!